Dokąd ta droga?

 fot. BP Tomasz Żak fot. BP Tomasz Żak
W Rybniku w ramach cyklu „Miasta Idei” zastanawiano się, jak droga za 433 miliony złotych zmieni miasto

W debacie wziął udział marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa. Uczestnikami debaty na Uniwersytecie Ekonomicznym w Rybniku byli również prezydent Rybnika Piotr Kuczera, dr Krzysztof Wrana, pracownik Katedry Badań Strategicznych i Regionalnych na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej oraz dr Bartosz Mazur, ekspert ds. transportu.

„To największa i najważniejsza inwestycja realizowana ze środków europejskich w województwie śląskim. Mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że jest ona miastu niezbędna jako czynnik cywilizacyjnego rozwoju. Bez tej drogi nie będzie w mieście biznesu, który potrzebuje szybkich ścieżek transportu, a co za tym idzie, nie będzie miejsc pracy, które pozwolą zatrzymać mieszkańców tu, na miejscu” – powiedział marszałek Saługa.

Do budowy Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna przygotowywano się przez kilka lat. W 2016 roku miasto podpisało z Zarządem Województwa Śląskiego umowę na rekordowe w historii miasta dofinansowanie budowy dziesięciokilometrowego odcinka. Jak przekonywał prezydent Rybnika Piotr Kuczera, droga ta, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, otworzy nowe tereny inwestycyjne, a tym samym podniesie gospodarcze znaczenie regionu.

„Ta droga to jest łącznik z aglomeracją ostrawską i katowicką, jest to szybkie połączenie Rybnika z tymi obszarami. Dla przyszłości, rozwoju biznesu, miejsc pracy, komfortu życia w mieście jest to sprawa podstawowa. Do tego zadania zgodnie z deklaracjami dokładamy również budowaną Drogę Śródmiejską. To inwestycja, która zmieni Rybnik na lepsze” – mówił prezydent Kuczera.

Uczestnicy zwrócili także uwagę, że powstawanie dróg wyprowadzających ruch z miast przyczynia się do ich wyludnienia – mieszkańcy chcą pracować w mieście, ale wolą żyć poza jego centrum. Jak podkreślili zgodnie, konieczna jest budowa dróg rowerowych jako alternatywy dla ruchu samochodowego oraz sieci komunikacji publicznej na wysokim poziomie, odpowiadającym oczekiwaniom mieszkańców.

„Jako samorządowcy pytamy i badamy, czego potrzebują mieszkańcy i najczęściej padają odpowiedzi, że dróg i parkingów. Te odpowiedzi nie mogą dziwić, jeśli uświadomimy sobie, że nie ma dobrej komunikacji publicznej czy ścieżek rowerowych, którymi mogliby przemieszczać się bezpiecznie. Z braku innym możliwości mieszkańcy przesiadają się do samochodów” – mówił marszałek Saługa.

Debata odbyła się w ramach cyklu Miasta Idei prowadzonego przez „Gazetę Wyborczą”.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
 fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak  fot. BP Tomasz Żak