"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
B. Metodyka opracowania Strategii
1. Metodyka badań
Zastosowana metodyka to między innymi poszukiwanie danych oraz informacji
potrzebnych do opracowania diagnozy stanu turystyki w województwie śląskim
i określenia możliwości rozwoju pięciu markowych produktów turystycznych.
W badaniach starano się wskazać podstawowe problemy, które ograniczają,
bądź opóźniają rozwój produktów markowych. W tym celu wykorzystano literaturę,
kwestionariusze oraz wywiady.
Podczas badań położono nacisk na ukazanie potencjału oraz ograniczeń rozwoju
produktów markowych w województwie śląskim.
Pierwszy krok - poszukiwanie i przestudiowanie literatury, raportów,
katalogów, folderów, odpowiednich aktów prawnych, w celu określenia potencjałów
i możliwości rozwoju markowych produktów turystycznych w województwie
śląskim. Zebrano i przestudiowano ponad 200 różnych publikacji. Ten etap
wykazał, iż w wielu przypadkach brak jest konkretnych danych lub są one
w zależności od źródeł rozbieżne.
Drugi krok - zorganizowanie przedsięwzięcia. Po przygotowaniu
wstępnych informacji autorzy spotkali się z przedstawicielami gmin i powiatów.
Celem spotkania, które odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa
Śląskiego, było zapoznanie uczestników z zasadami budowy Strategii Rozwoju
Turystyki oraz z przyjętą metodyką prac.
Trzeci krok - opracowanie kwestionariusza, który rozesłano do
wszystkich gmin województwa śląskiego.
Zagadnienia, o jakie pytano dotyczyły między innymi:
- znaczenia turystyki dla lokalnej gospodarki;
- podstaw dokumentacyjnych rozwoju turystyki;
- sieci i roli informacji turystycznej (narzędzi i technik promowania
turystyki przez gminę);
- współpracy władz gminnych z przedsiębiorcami obsługującymi ruch turystyczny;
- głównych celów podróży turystycznych do gminy;
- aspiracji gmin względem rynku turystycznego;
- zamierzeń gmin w celu uatrakcyjnienia oferty turystycznej;
- obecnego i potencjalnego znaczenia dla gminy form turystyki (biznesowej;
miejskiej i kulturowej; przygranicznej i tranzytowej; na obszarach wiejskich;
aktywnej, rekreacyjnej i specjalistycznej; uzdrowiskowej).
Na podstawie zebranych danych oraz analizy literatury, przygotowano prezentacje
o możliwościach rozwoju markowych produktów w województwie śląskim. Prezentacje
stanowiły tło do dyskusji podczas warsztatów zorganizowanych w czterech
miejscowościach: Ogrodzieńcu, Cieszynie, Rybniku i Katowicach. W spotkaniach
uczestniczyło ponad 130 osób. Efektem konsultacji społecznych było uzyskanie
informacji dotyczących: problemów, celów, warunków, możliwości rozwoju
markowych produktów turystycznych.
Krok czwarty - wywiady. Organizowane spotkania kończyły się kilkoma
wywiadami, które przeprowadzali autorzy Strategii z wybranymi uczestnikami
np. reprezentującymi podmioty gospodarcze działające w branży turystycznej.
Wywiady dotyczyły prognoz rozwoju produktów turystycznych, ograniczeń
rozwoju tych podmiotów itp.
Informacje uzyskane z literatury fachowej, kwestionariuszy oraz podczas
przeprowadzonych spotkań i wywiadów zostały przeanalizowane w celu opracowania
założeń Strategii, jej celów oraz sugestii dotyczących przyszłych badań.
2. Metodyka opracowania
Metodykę opracowania Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
można przedstawić w czterech fazach, które obejmują:
- diagnozę,
- prognozę,
- plan strategiczny,
- wdrażanie.
Rysunek 3. Metodyka opracowania Strategii.
Diagnoza
W tej fazie opracowano audyt turystyczny, składający się z:
- oceny walorów i atrakcji turystycznych,
- analizy infrastruktury turystycznej,
- segmentacji rynków turystycznych.
W ocenie walorów i atrakcji turystycznych uwzględniono:
- walory przyrodnicze,
- walory antropogeniczne,
- atrakcje kulturowe, rozrywkowe, poznawcze itd.
Analiza infrastruktury turystycznej obejmuje:
- bazę noclegową,
- bazę gastronomiczną,
- bazę towarzyszącą,
- dostępność transportową i komunikacyjną.
Analiza rynków turystycznych i ich segmentów zawiera analizę
rynków zarówno krajowych jak i zagranicznych.
W diagnozie oraz w prognozie wykorzystano pierwotne i wtórne źródła, miedzy
innymi wyniki ankiety, która została rozesłana do wszystkich gmin i powiatów.
Wyniki ankiety prezentowane były podczas spotkań z przedstawicielami gmin,
przedsiębiorców i organizacji. W trakcie czterech spotkań ustalono mocne
i słabe strony oraz szanse i zagrożenia rozwoju określonych produktów
markowych. Uczestnicy spotkań zgłaszali także problemy, które należałoby
rozwiązać, by produkty turystyczne mogły być lepiej rozwijane. Efektem
konsultacji społecznych było opracowanie analizy SWOT, scenariuszy oraz
określenie wizji i misji rozwoju turystyki w województwie śląskim. Diagnozę
zamyka analiza SWOT, w której wykorzystano także wskazania zawarte w innych
dokumentach, jeśli można je było odnieść do turystyki.
Prognoza
Prognoza zawiera scenariusze rozwoju. W ich opracowaniu wykorzystano
metodę delficką. Scenariusze przedstawiają zebrane i usystematyzowane
poglądy zarówno osób uczestniczących w spotkaniach, jak i ekspertów, odnoszące
się do różnych możliwych sytuacji, które mogą odzwierciedlać w przyszłości
rozwój turystyki w województwie śląskim. W Strategii przedstawiono dwa
rodzaje scenariuszy dotyczących rozwoju turystyki: scenariusz optymistyczny
i pesymistyczny.
Plan strategiczny
Plan strategiczny wynika z diagnozy, prognozy i uwzględnia obszary, cele
strategiczne oraz cele kierunkowe. Wizja i misja wyłonione zostały podczas
spotkań z przedstawicielami samorządów, organizacji turystycznych oraz
branży turystycznej. Również cele strategiczne i kierunkowe omawiano w
trakcie zebrań, informując i przedstawiając cele zawarte w innych dokumentach
(Strategii Rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego Polski, Strategii
Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015, Programie rozwoju turystyki,
rekreacji i wypoczynku na obszarze województwa śląskiego).
Przyjęto zasadę, że rozwój turystyki w województwie śląskim odbywać się
będzie z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, uwzględniającego cztery
sfery (łady): ekonomiczną, ekologiczną, społeczną i infrastrukturalną.
Jako cele strategiczne przyjęto rozwój markowych produktów turystycznych.
W celach strategicznych wyróżniono cele kierunkowe, określające składowe
poszczególnych produktów markowych, które należy rozwijać. Cele te wynikają
z analizy SWOT oraz zidentyfikowanych problemów. Każdy cel kierunkowy
prezentowany jest z zachowaniem następujących elementów:
- krótkiego opisu,
- obszarów występowania określonego produktu i możliwości rozwoju.
Wskazane obszary nie wyczerpują możliwych lokalizacji rozwoju danego
produktu a jedynie określają te, w których w chwili obecnej występuje
dany produkt lub obszar dany cechują największe potencjalne możliwości
rozwoju,
- prognoz i trendów w turystyce,
- działań, jakie należy podjąć, by produkt był racjonalnie rozwijany.
Wdrażanie
Wdrażanie planu strategicznego rozwoju turystyki w województwie śląskim
winno odbywać się na określonych zasadach. W przyjętej metodyce uwzględniono
następujący algorytm:
- wybór zadań (priorytetyzacja),
- opracowanie programów operacyjnych na konkretne lata (okresy),
- monitoring,
- ewaluacja.
W procesie wdrażania Strategii Rozwoju Turystyki Województwa Śląskiego,
w trakcie którego wyznaczane będą na poziomie lokalnym lub regionalnym
lokalizacje konkretnych przedsięwzięć i inwestycji turystycznych mogących
oddziaływać na środowisko, należy uwzględniać cele i zasady ochrony środowiska,
w tym określone w ustawie prawo ochrony środowiska oraz ustawie o ochronie
przyrody.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|