"Strategia Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
na lata 2004-2013 "
|
Sukces jest wynikiem właściwej decyzji
Eurypides
|
E. Cele strategiczne, cele kierunkowe, działania
Wizja turystyki w województwie śląskim
Województwo śląskie to obszar o bogatych, różnorodnych walorach kulturowych
i przyrodniczych, dający turystom zarówno krajowym i zagranicznym oraz
mieszkańcom regionu możliwości wypoczynku oraz aktywnego i atrakcyjnego
spędzenia wolnego czasu.
Rozwój turystyki w województwie śląskim odbywa się w poszanowaniu zasad
zrównoważonego rozwoju oraz z uwzględnieniem regionalnych uwarunkowań
przyrodniczych i zróżnicowań kulturowych, uznając iż turystka jest istotnym
czynnikiem rozwoju województwa śląskiego tworzącym nowe miejsca pracy
dla mieszkańców.
Otwartość i gościnność mieszkańców województwa śląskiego, duże zróżnicowanie
oraz unikalność oferty i usług turystycznych świadczonych na wysokim poziomie
zaspakaja wymagania turystów chętnie powracających by spędzić tutaj wolne
chwile.
Rysunek 12. Struktura Strategii.
Odniesienie Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie
Śląskim do dokumentów strategicznych
Strategia Rozwoju Turystki W Województwie Śląskim wiąże się z trzema
podstawowymi dokumentami o znaczeniu strategicznym. Powiązanie Strategii
Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim przedstawiono na rysunku 13.
Cele regionalnej Strategii rozwoju turystyki korespondują bezpośrednio
z celami i działaniami zawartymi w krajowym dokumencie pn. Strategia rozwoju
turystyki w latach 2001-2006. Ponadto w całości odpowiada ona obszarom
określonym w Strategii Rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego Polski
oraz ściśle wiąże się z odpowiednimi celami i wieloma kierunkami działań
wskazanymi w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 - 2015.
Spójność i współzależność tych powiązań ukazano w tablicach 1,2,3.
Rysunek 13. Powiązanie Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim
z innymi dokumentami.
Tablica 1. Odniesienie celów i działań zawartych w Strategii
Rozwoju Turystyki w latach 2001-2006 (Programie Wsparcia Rozwoju Turystyki
w latach 2001 - 2006) do celów ujętych w Strategii Rozwoju Turystyki w
Województwie Śląskim na lata 2004-2013.
Cele i działania określone w Strategii Rozwoju
Turystykiw latach 2001 - 2006
|
Cele w Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie
Śląskim na lata 2004 2013
|
Cel: Aktywizacja rozwoju markowych produktów turystycznych, w szczególności
pięciu:
- turystyka biznesowa
- turystyka w miastach i turystyka kulturowa,
- turystyka na terenach wiejskich,
- turystyka rekreacyjna, aktywna i specjalistyczna,
- turystyka przygraniczna i tranzytowa.
|
1. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka biznesowa.
1.1. Cel: Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
1.2. Cel: Wzrost znaczenia turystyki kongresowej i konferencyjnej.
1.3. Cel: Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach,
wystawach, giełdach.
1.4. Cel: Promowanie wyjazdów motywacyjnych. |
Działanie: Rozszerzenie oferty regionalnej, zwiększenie
jej atrakcyjności poprzez wyeksponowanie dziedzictwa kulturowego i
naturalnego, poprawę dostępności na zagranicznym i krajowym rynku
turystycznym, zwiększenie aktywności wojewódzkich, powiatowych i gminnych
władz samorządowych oraz zwiększenie roli regionalnych i lokalnych
organizacji turystycznych w kształtowaniu i promocji oferty turystycznej. |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa
2.1. Cel: Zwiększenie dostępności obiektów archeologicznych dla celów
turystycznych.
2.2.Cel: Restauracja, promocja i udostępnienie turystom zabytkowych
układów urbanistycznych i obiektów architektury militarnej.
2.3. Cel: Rozwój turystyki przemysłowej (industrialnej).
2.4. Cel: Poszerzenie oferty kulturalnej, rozrywkowej i widowiskowo-sportowej.
2.5. Cel: Tworzenie warunków i wzrost liczby odwiedzin w ramach turystyki
sentymentalnej.
2.6. Cel: Poszerzenie oferty turystyki pielgrzymkowej. |
3. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka na terenach
wiejskich
3.1. Cel: Rozwój agroturystyki
3.2. Cel: Utworzenie warunków do pełniejszego rozwoju ekoturystyki
3.3. Cel: Zachowanie i udostępnianie turystom zabytkowej architektury
drewnianej |
4. Cel strategiczny: Wzrost znaczenia produktu markowego - turystyka
tranzytowa i przygraniczna.
4.1. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki przygranicznej.
4.2. Cel: Tworzenie warunków do korzystniejszego rozwoju turystyki
tranzytowej. |
5. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka rekreacyjna,
aktywna i specjalistyczna.
5.1. Cel: Wzrost znaczenia turystyki pieszej.
5.2. Cel: Rozwój i popularyzacja narciarstwa zjazdowego.
5.3. Cel: Utworzenie odpowiednich warunków dla narciarstwa biegowego.
5.4. Cel: Rozwój i popularyzowanie górskiej turystyki rowerowej.
5.5. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki rowerowej krajoznawczej.
5.6. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki wodnej.
5.7. Cel: Rozwój i upowszechnianie turystyki konnej.
5.8.Cel: Utworzenie warunków do uprawiania sportów ekstremalnych i
innych.
5.9. Cel: Utworzenie produktu markowego - śląska turystyka uzdrowiskowa
i zdrowotna. |
Działanie: Zwiększenie nakładów na promocję turystyki, poprawę jej
jakości, wsparcie dla tworzenia regionalnych i lokalnych struktur
organizacyjnych, realizowanych zadań oraz wspólnych działań promocyjnych
na rynkach zagranicznych. Działanie: Wzrost nakładów na inwestycje
infrastrukturalne |
6. Cel strategiczny: Podnoszenie dostępności i jakości świadczonych
usług turystycznych oraz budowa systemu wsparcia rozwoju markowych
produktów turystycznych
6.1. Cel: Tworzenie zintegrowanego systemu promocji regionu.
6.2. Cel: Podnoszenie kwalifikacji kadry pracowników branży turystycznej.
6.3. Cel: Wspieranie rozwoju atrakcyjnej bazy noclegowej i gastronomicznej.
6.4. Cel: Rozbudowa technicznej infrastruktury podnoszącej dostępność
do miejsc i atrakcji turystycznych regionu. |
Tablica 2. Odniesienie obszarów działań zawartych w Strategii Rozwoju Krajowego
Produktu Turystycznego do celów ujętych w Strategii Rozwoju Turystyki w
Województwie Śląskim na lata 2004-2013.
Obszary działań w Strategii Rozwoju Krajowego
Produktu Turystycznego Polski
|
Cele w Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie
Śląskim na lata 2004 -2013
|
1. Turystyka biznesowa obejmująca kongresy, wystawy (targi), spotkania
biznesowe, zbiorowe imprezy oraz podróże motywacyjne. Ten sektor
turystyki obejmuje specyficzny segment rynku, jakim są firmy i przedsiębiorstwa.
Cele:
- wykorzystanie licznych już przyjazdów do Polski motywowanych
biznesem do integrowania ofert typowo turystycznych z pakietami
obejmującymi usługi hotelarskie i wszelkie usługi wykorzystywane
przez osoby podróżujące w interesach;
- tworzenie "koalicji" firm, zapewniających 4 i 5-gwiazdkowe
usługi hotelarskie oraz usługi państwowych, komunalnych i prywatnych
właścicieli różnych atrakcji turystycznych, w celu szerszego otwarcia
głównych miast Polski dla biznesmenów;
- tworzenie spółek państwa i firm z branży turystycznej w celu
promowania możliwości organizowania konferencji w Polsce;
- promocja Polski jako kraju docelowego dla turystyki motywacyjnej
(isncentive);
- promocja inwestowania w infrastrukturę stwarzającą dogodne,
zgodne z międzynarodowymi standardami warunki do organizacji konferencji
i wystaw oraz promowanie głównych miast Polski jako miejsc organizowania
konferencji i wystaw
|
1. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka biznesowa.
1.1. Cel: Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
1.2. Cel: Wzrost znaczenia turystyki kongresowej i konferencyjnej.
1.3. Cel: Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach,
wystawach, giełdach.
1.4. Cel: Promowanie wyjazdów motywacyjnych.
|
2. Turystyka w miastach i kulturowa obejmująca wycieczki zorganizowane
i indywidualne podróże w celu zwiedzania miast, muzeów, obiektów
zabytkowych (historycznych i kulturowych) oraz uczestnictwo w imprezach
kulturalnych.
Cele:
- dotarcie do coraz silniejszego rynku "city breaks"
(krótkie podróże do miast) z ofertami krótkich pobytów świątecznych;
- promocja przedsięwzięć władz miejskich wspierających "pakietowanie"
- przygotowywanie gotowych ofert obejmujących atrakcje kulturalne
i historyczne oraz usługi hotelarskie;
- promocja państwowych i komunalnych inwestycji pozwalających
na polepszenie usług muzealnych w Polsce: prezentowanie i uprzystępnianie
zbiorów w sposób bardziej "przyjazny" (visitors - friendly)
dla odwiedzających;
- promocja podstawowych, "żelaznych" tras po Polsce
dla grup i turystów indywidualnych;
- współdziałanie z właściwymi organizatorami poszczególnych imprez
(i Krajowym Programem Imprez) w celu przygotowania z odpowiednim
wyprzedzeniem kalendarzy imprez, aby mogły być one włączone do
programów touroperatorów.
|
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa
2.1. Cel: Zwiększenie dostępności obiektów archeologicznych dla celów
turystycznych.
2.2.Cel: Restauracja, promocja i udostępnienie turystom zabytkowych
układów urbanistycznych i obiektów architektury militarnej.
2.3. Cel: Rozwój turystyki przemysłowej (industrialnej).
2.4. Cel: Poszerzenie oferty kulturalnej, rozrywkowej i widowiskowo-sportowej.
2.5. Cel: Tworzenie warunków i wzrost liczby odwiedzin w ramach turystyki
sentymentalnej.
2.6. Cel: Poszerzenie oferty turystyki pielgrzymkowej. |
3. Turystyka na terenach wiejskich obejmująca wszelkie formy turystyki
na terenach wiejskich, w tym rzemiosło ludowe, pobyty w gospodarstwach
rolnych, imprezy folklorystyczne, tradycyjne życie w gospodarstwach
rolnych, także ekoturystykę, zwiedzanie parków narodowych i krajobrazowych
oraz rezerwatów przyrody.
Cele:
- wykorzystanie dużej liczby istniejących już programów agroekonomicznych
w celu promowania turystyki w rejonach wiejskich jako alternatywnej
działalności gospodarczej;
- wykorzystanie bogatej i zróżnicowanej kultury regionów wiejskich
dla promowania tras tematycznych lub poszczególnych ośrodków w
wiejskich rejonach Polski;
- wykorzystywanie różnych trendów turystyki ekologicznej, agroturystyki
czy też turystyki związanej z poszukiwaniami "korzeni"
w celu promowania inwestycji prywatnych w różne przedsięwzięcia
z zakresu turystyki wiejskiej;
- promocja zasobów naturalnych na terenach wiejskich w Polsce:
fauny, flory i krajobrazów, jako "ofert unikalnych";
- współpraca z dyrekcjami polskich parków narodowych przy promocji
turystyki jako potencjalnego źródła dochodów na cele ochrony przyrody
i krajobrazu;
- promowanie inwestycji w przedsięwzięcia z zakresu rozwoju turystyki
ekologiczne
|
3. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka na terenach
wiejskich
3.1. Cel: Rozwój agroturystyki
3.2. Cel: Utworzenie warunków do pełniejszego rozwoju ekoturystyki
3.3. Cel: Zachowanie i udostępnianie turystom zabytkowej architektury
drewnianej |
4. Turystyka rekreacyjna, aktywna i specjalistyczna obejmująca
szeroki zakres rekreacji przy wykorzystaniu walorów środowiska naturalnego
(góry, jeziora, rzeki, wybrzeże), specjalne imprezy z bogatej polskiej
oferty turystyki specjalistycznej (latanie/lotniarstwo, instruktaż
sportowy, itp. ); obejmującej także tradycyjne ośrodki wypoczynkowe
nad morzem, na pojezierzach i w innych regionach, także w uzdrowiskach
i sanatoriach wykorzystujących naturalne warunki lecznicze, oraz
uwzględniającej wszystkie rodzaje specjalistycznych zainteresowań,
tj. pielgrzymki, "powrót do korzeni" itd.
Cele:
- wykorzystanie istniejącej bazy turystyki specjalistycznej oraz
fachowej doświadczonej kadry tych ośrodków;
- promocja i wdrażanie zasad bezpieczeństwa, szkolenie personelu
i zapewnienie jakości odpowiednio do standardów akceptowanych
w skali międzynarodowej;
- promocja wytypowanych inwestycji w omawianej dziedzinie, tam
gdzie istniejący polski produkt jest potencjalnie silny, jednak
wymaga podniesienia standardu bazy;
- promocja unikalnej polskiej oferty, np. tradycji polskiego
jeździectwa;
- promocja inwestycji joint - venture, tworzonych z ośrodków
sektora prywatnego i publicznego, w wybrane ośrodki wczasowe,
które mogą pełnić funkcję "ośrodków wypadowych" do różnych
form aktywności ( zgodnie z krajowym programem "Renesansu
miejscowości wypoczynkowych").
- docieranie do "nisz" na polskich rynkach podstawowych
z promocją wyjazdów turystycznych i zakupów produktów związanych
z potrzebami danej "niszy" rynkowej;
- promocja włączania polskiego różnorodnego dziedzictwa kulturowego
do oferty dla odpowiednich segmentów międzynarodowego rynku;
- poszukiwanie możliwości promocji polskich ciekawostek i rzadkich
atrakcji, z nastawieniem na określone segmenty podstawowych rynków
(kolejki wąskotorowe, zamki i dwory, tradycje przemysłu);
- promowanie renomowanych uzdrowisk i sanatoriów raczej jako
ośrodków wypoczynku niż terapii;
- promocja miejsc pamięci związanych z Holokaustem - ze względu
na delikatność zagadnienia - odpowiednio prezentowanych żydowskim,
polskim, niemieckim i innym odwiedzającym;11. zatroszczenie się
o specyficzne potrzeby innych gości, przybywających do Polski
z powodów religijnych lub więzi rodzinnych
|
5. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka rekreacyjna,
aktywna i specjalistyczna.
5.1. Cel: Wzrost znaczenia turystyki pieszej.
5.2. Cel: Rozwój i popularyzacja narciarstwa zjazdowego.
5.3. Cel: Utworzenie odpowiednich warunków dla narciarstwa biegowego.
5.4. Cel: Rozwój i popularyzowanie górskiej turystyki rowerowej.
5.5. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki rowerowej krajoznawczej.
5.6. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki wodnej.
5.7. Cel: Rozwój i upowszechnianie turystyki konnej
5.8.Cel: Utworzenie warunków do uprawiania sportów ekstremalnych i
innych.
5.9. Cel: Utworzenie produktu markowego - śląska turystyka uzdrowiskowa
i zdrowotna |
5.Turystyka przygraniczna i tranzytowa obejmująca jednodniową turystykę
przygraniczną w celu zrobienia zakupów, wzięcia udziału w imprezach
lub krótkiej wizyty; wiąże się ona z wykorzystaniem istniejącej
i przyszłej infrastruktury (motele, zajazdy, stacje obsługi samochodów,
itp.) usytuowanej wzdłuż głównych tras tranzytowych oraz w obrębie
50-km strefy przygranicznej.
Cele:
- dążenie do maksymalnego "przekształcania" odwiedzających
jednodniowych przyjeżdżających na zakupy, w turystów stacjonarnych,
przez:ˇ polepszenie przydrożnych usług gastronomicznych,ˇ polepszenie
przydrożnych baz noclegowych,ˇ polepszenie oznakowania dróg;
- współpraca z Programem Budowy Autostrad w celu: maksymalnego
uwzględnienia potrzeb turystyki w proponowanych miejscach obsługi
podróżnych przez powiązanie koncesjonowanych stacji paliwowych
z turystyczną bazą noclegową;
- zorganizowanie punktów informacyjnych w małych i średniej wielkości
miejscach obsługi podróżnych;
- uwzględnienie w planach placówek informacji turystycznej na
przejściach granicznych, a także w strategicznych punktach wewnątrz
kraju;
- promowanie przygranicznych miejscowości turystycznych, nie
tylko przy głównych trasach lub w pobliżu przejść granicznych,
dla przyciągnięcia gości przekraczających granice w celach nieturystycznych
(zwłaszcza w kontekście programu dróg lokalnych w 50 - km pasie
przygranicznym);
- promowanie umieszczania wielojęzycznych tablic na dworcach
kolejowych, lotniskach i przystaniach promowych;
- zapewnienie informacji turystycznej w punktach przylotu/przyjazdu
oraz w najważniejszych punktach krajowej sieci kolejowej;
- poprawa widoczności i jakości oznakowania na międzynarodowych
dworcach kolejowych, morskich i lotniczych.
|
4. Cel strategiczny: Wzrost znaczenia produktu markowego - turystyka
tranzytowa i przygraniczna.
4.1. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki przygranicznej.
4.2. Cel: Tworzenie warunków do korzystniejszego rozwoju turystyki
tranzytowej. |
Tablica 3. Odniesienie celów zawartych w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego
na lata 2000 - 2015 do celów ujętych w Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie
Śląskim na lata 2004 -2013.
Cele w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 - 2015 |
Cele w Strategii Rozwoju Turystyki w Województwie Śląskim na lata
2004 -2013 |
Cel strategiczny: Przeprofilowanie i rozbudowa systemu szkolnictwa
średniego i wyższego (C1).Kierunek działań: AC1K7 wspieranie powstawania
wyższych szkół zawodowych. |
6. Cel strategiczny: Podnoszenie dostępności i jakości świadczonych
usług turystycznych i budowa systemu wsparcia.
6.2. Cel: Podnoszenie kwalifikacji kadry pracowników branży turystycznej.
|
Cel strategiczny: Zwiększenie uczestnictwa mieszkańców w kulturze
(C1).
Kierunki działań:
BC1K1 poprawienie stanu bazy materialnej istniejących instytucji kultury,
BC1K2 dbałość o dziedzictwo kulturowe regionu,
BC1K3 wsparcie budowy nowych obiektów kultury o wybitnych walorach
architektonicznych wzmacniających funkcje metropolitalne Aglomeracji
Górnośląskiej i ośrodków regionalnych Bielska-Białej, Częstochowy
i Rybnika,
BC1K4 wspieranie rozbudowy nowoczesnej sieci kin,
BC1K5 wzbogacenie oferty kulturalnej dla mieszkańców województwa, |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa.
2.1. Cel: Zwiększenie dostępności obiektów archeologicznych dla celów
turystycznych.
2.2. Cel: Restauracja, promocja i udostępnienie turystom zabytkowych
układów urbanistycznych i obiektów architektury militarnej
2.3. Cel: Rozwój turystyki przemysłowej (industrialnej).
2.4. Cel: Poszerzenie oferty kulturalnej, rozrywkowej i widowiskowo-sportowej.
|
Cel strategiczny: Zróżnicowanie i poprawa oferty oraz stworzenie
warunków dla rozwoju sportu i rekreacji (C2).
Kierunki działań:
BC2K1 stworzenie regionalnej sieci ośrodków turystyki i rekreacji,
BC2K2 promocja systemu rekreacji wewnątrz regionu,
BC2K3 renowacja i utworzenie systemu szlaków pieszych,
BC2K4 poprawa standardu istniejącej bazy instytucjonalnej sportowej
i rekreacyjnej,
BC2K5 stworzenie zróżnicowanej jakościowo oferty spędzania czasu wolnego,
BC2K6 turystyczno-rekreacyjne zagospodarowanie zbiorników wodnych,
BC2K7 wspieranie budowy rekreacyjnych tras rowerowych i konnych,
BC2K8 zwiększenie ilości obiektów sportowych i ośrodków rekreacji. |
5. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka rekreacyjna,
aktywna i specjalistyczna.
5.1. Cel: Wzrost znaczenia turystyki pieszej.
5.2. Cel: Rozwój i popularyzacja narciarstwa zjazdowego.
5.3. Cel: Utworzenie odpowiednich warunków dla narciarstwa biegowego.
5.4. Cel: Rozwój i popularyzowanie górskiej turystyki rowerowej.
5.5. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki rowerowej krajoznawczej.
5.6. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki wodnej.
5.7. Cel: Rozwój i upowszechnianie turystyki konnej.
5.8. Cel: Utworzenie warunków do uprawiania sportów ekstremalnych
i innych. |
Cel strategiczny: Poprawa stanu zdrowia mieszkańców regionu (C5).
Kierunek działań:
BC5K5 podwyższenie standardu ośrodków medycznych oraz lecznictwa uzdrowiskowego
i rehabilitacyjnego.
Cel strategiczny: Poprawa warunków mieszkaniowych (C6).
Kierunki działań:
BC6K1 rozwój programów działań zmierzających do odnowy i rewitalizacji
centrów miast,BC6K2 rozwój dzielnic zdegradowanych urbanistycznie,
w ramach działań o charakterze globalnym, działań mających na celu
renowację mieszkalnictwa jak również budowę nowych mieszkań.
Cel strategiczny: Podejmowanie i wspieranie międzynarodowej współpracy
instytucjonalnej (C1)
Kierunki działań:
CC1K3 wzmocnienie współpracy transgranicznej,
CC1K6 współpraca z ośrodkami polonijnymi na świecie.
|
5. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka rekreacyjna,
aktywna i specjalistyczna
5.9. Cel: Utworzenie produktu markowego - śląska turystyka uzdrowiskowa
i zdrowotna
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa
2.2. Cel: Restauracja, promocja i udostępnienie turystom zabytkowych
układów urbanistycznych
|
Cel strategiczny: Podejmowanie i wspieranie międzynarodowej współpracy
instytucjonalnej (C1)
Kierunki działań:
CC1K3 wzmocnienie współpracy transgranicznej,
CC1K6 współpraca z ośrodkami polonijnymi na świecie. |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa.
2.6. Cel: Tworzenie warunków i wzrost liczby odwiedzin w ramach turystyki
sentymentalnej.
4. Cel strategiczny: Wzrost znaczenia produktu markowego - turystyka
tranzytowa i przygraniczna.
4.1. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki przygranicznej. |
Cel strategiczny: Podejmowanie i wspieranie współpracy międzyregionalnej
z województwami leżącymi w pasie Polski południowej
Kierunek działań:
CC2K2 inicjowanie i wzmacnianie współpracy dla podniesienia pozycji
konkurencyjnej województw pasa Polski południowej względem regionów
państw Unii Europejskiej. |
4. Cel strategiczny: Wzrost znaczenia produktu markowego - turystyka
tranzytowa i przygraniczna
4.1. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki przygranicznej.
4.2. Cel: Tworzenie warunków do korzystniejszego rozwoju turystyki
tranzytowej. |
Cel strategiczny: Zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu
(C1).
Kierunki działań:
DC1K1 poprawa stanu istniejących dróg ekspresowych, kolejowych i szlaków
wodnych,
DC1K2 wspieranie powstania linii szybkich kolei międzynarodowych,
DC1K3 wspieranie działań prowadzących do wybudowania sieci autostrad
i dróg ekspresowych,
DC1K4 rozbudowa infrastruktury lotniczej w regionie. |
4. Cel strategiczny: Wzrost znaczenia produktu markowego - turystyka
tranzytowa i przygraniczna.
4.1. Cel: Wspieranie rozwoju turystyki przygranicznej.
4.2. Cel: Tworzenie warunków do korzystniejszego rozwoju turystyki
tranzytowej.
6. Cel strategiczny: Podnoszenie dostępności i jakości świadczonych
usług turystycznych oraz budowa systemu wsparcia rozwoju markowych
produktów turystycznych
6.4. Cel: Rozbudowa technicznej infrastruktury podnoszącej dostępność
do miejsc i atrakcji turystycznych regionu. |
Cel strategiczny: Zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu
(C5).
Kierunki działań:
EC5K1 rozbudowa zaplecza noclegowo-gastronomicznego dla turystyki
pielgrzymkowej,
EC5K2 rozbudowa infrastruktury turystycznej na terenach o walorach
przyrodniczo-krajobrazowych i kulturalnych,
EC5K3 wypracowanie specjalności turystycznej i produktów markowych
w turystyce,
EC5K4 promocja produktów turystycznych w kraju i za granicą,
EC5K5 tworzenie centrów sportowo-rekreacyjnych z bazą hotelarską,
EC5K6 waloryzacja turystyczna regionu jako podstawa zbudowania nowoczesnej
oferty turystycznej,
EC5K7 wspieranie rozwoju agroturystyki. |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa.
2.7. Cel: Poszerzenie oferty turystyki pielgrzymkowej.
3. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka na terenach
wiejskich.
3.1. Cel: Rozwój agroturystyki.
3.2. Cel: Utworzenie warunków do pełniejszego rozwoju ekoturystyki.
3.3. Cel: Zachowanie i udostępnianie turystom zabytkowej architektury
drewnianej.
6. Cel strategiczny: Podnoszenie dostępności i jakości świadczonych
usług turystycznych i budowa systemu wsparcia rozwoju markowych produktów
turystycznych.
6.1. Cel: Tworzenie zintegrowanego systemu promocji regionu.
6.2. Cel: Podnoszenie kwalifikacji kadry pracowników branży turystycznej.
6.3. Cel: Wspieranie rozwoju atrakcyjnej bazy noclegowej i gastronomicznej.
6.4. Cel: Rozbudowa technicznej infrastruktury podnoszącej dostępność
miejsc i atrakcji turystycznych regionu. |
Cel strategiczny: Rewitalizacja terenów poprzemysłowych oraz pogórniczych
(C4)
Kierunki działań:
FC4K1 uporządkowanie zabudowy miast i dzielnic przemysłowych,
FC4K1 rekultywacja terenów zdegradowanych. |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa.
2.2.Cel: Restauracja, promocja i udostępnienie turystom zabytkowych
układów urbanistycznych i obiektów architektury militarnej.
2.4. Cel: Rozwój turystyki przemysłowej (industrialnej). |
Cel strategiczny: Przebudowa starych dzielnic zdegradowanych lub
przeludnionych (C6).
Kierunki działań:
FC6K1 rewaloryzacja zabytkowej zabudowy,
FC6K3 rewitalizacja starych osiedli miejskich. |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa.
2.2.Cel: Restauracja, promocja i udostępnienie turystom zabytkowych
układów urbanistycznych i obiektów architektury militarnej . |
Cel strategiczny: Ukształtowanie regionalnego systemu obszarów chronionych
(C7).
Kierunki działań:
FC7K1 zachowanie bioróżnorodności,
FC7K4 opracowanie systemu rozwoju i funkcjonowania obszarów chronionych,
FC7K5 opracowanie programu odtworzenia i utrzymania wartości przyrodniczych
i kulturowych na obszarach chronionych. |
2. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka miejska
i kulturowa.
2.1. Cel: Zwiększenie dostępności obiektów archeologicznych dla celów
turystycznych.
3. Cel strategiczny: Rozwój produktu markowego - turystyka na terenach
wiejskich.
3.1. Cel: Rozwój agroturystyki.
3.2. Cel: Utworzenie warunków do pełniejszego rozwoju ekoturystyki.
3.3. Cel: Zachowanie i udostępnianie turystom zabytkowej architektury
drewnianej. |
Opierając się na określonej wizji rozwoju turystyki w województwie śląskim
oraz w oparciu o analizę walorów i możliwości turystycznych regionu, stanu
zagospodarowania turystycznego oraz ocenę uwarunkowań związanych z pojawiającymi
się w otoczeniu szansami rozwoju można sformułować następujące cele strategiczne,
cele kierunkowe oraz działania.
|
|
Urząd Marszałkowski Województwa
Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|