"Strategia Rozwoju Turystyki w Wojew�dztwie �l�skim
na lata 2004-2013 "
2. Cel strategiczny: Rozw�j produktu markowego - turystyka
miejska i kulturowa
Turystyka miejska i kulturowa na terenie wojew�dztwa �l�skiego, po��czona
ze zwiedzaniem najbli�szych okolic miast, obejmuje wycieczki i indywidualne
podr�e turyst�w krajowych oraz zagranicznych, jak r�wnie� podr�e zwi�zane
z turystyk� sentymentaln�.
W sk�ad segmentu dotycz�cego turystyki miejskiej i kulturowej wchodzi:
- Zwiedzanie miast tj. obiekt�w zabytkowych (sakralnych i �wieckich),
historycznych uk�ad�w urbanistycznych, zespo��w o charakterze rezydencjonalnym,
interesuj�cych osiedli robotniczych oraz obiekt�w architektury militarnej
(akcentowanie funkcji edukacyjnej).
- Zwiedzanie obiekt�w dawnego g�rnictwa i hutnictwa oraz innych zabytk�w
architektury przemys�owej (akcentowanie funkcji edukacyjnej).
- Zwiedzanie muze�w:
- sztuki i zbior�w artystycznych,
- etnograficznych, skansen�w i o�rodk�w tw�rczo�ci ludowej,
- specjalistycznych,
- archeologicznych,
- rezerwat�w archeologicznych w obr�bie intensywnej zabudowy miejskiej.
- Uczestniczenie w imprezach kulturalnych, rozrywkowych i sportowych.
- Zwiedzanie miejscowo�ci zwi�zanych z kultem maryjnym i sanktuariami
religijnymi.
2.1. Cel: Zwi�kszenie dost�pno�ci obiekt�w archeologicznych dla
cel�w turystycznych
Na terenie wojew�dztwa �l�skiego rozpoznanych jest kilka tysi�cy stanowisk
archeologicznych. W�r�d nich najliczniej wyst�puj� grodziska (pozosta�o��
obronnych osad) oraz cmentarzyska.
Przyk�adem bardzo dobrze zagospodarowanego i przystosowanego do ruchu
turystycznego obiektu archeologicznego jest cmentarzysko kultury �u�yckiej
w Cz�stochowie-Rakowie oraz Rezerwat Archeologiczny z ruinami zamku biskup�w
krakowskich w S�awkowie. Jednak zagospodarowanie i udost�pnienie dla zwiedzaj�cych
innych obiekt�w jest s�abe oraz o wi�kszo�ci z nich brak jest informacji.
W krajobrazie ekstensywnej zabudowy podmiejskiej znajduj� si� m.in. �redniowieczne
gr�dki sto�kowe (Tarnowskie G�ry - Tarnowice Stare, Zabrze-Mikulczyce,
Sosnowiec-Zag�rze) oraz �redniowieczne cmentarzyska kurhanowe (Racib�rz-Obora).
Do znajduj�cych si� w krajobrazie wiejsko-rolniczym obiekt�w pokopalnianych
ze �redniowieczn� produkcj� �elaza (np. Wo�niki) w wi�kszo�ci nie ma dobrego
dojazdu ani te� dobrego oznakowania. Zainteresowanie zwiedzaj�cych obiektami
archeologicznymi, ze wzgl�du na ich s�abe zagospodarowanie i udost�pnienie,
jest ma�e.
Obszary wyst�powania i predestynowane:
Najbardziej znane obiekty archeologiczne posiadaj�ce antropogeniczn�
form� krajobrazow� (grodziska i kurhany) wyst�puj� na:
- Obszarze p�nocnym: m.in. Cz�stochowa-Rak�w, gmina Kozieg�owy.
- Obszarze �rodkowym: m.in. gmina Wo�niki, B�dzin (G�ra Zamkowa,
Grodziec - �w. Dorotka), Ruda �l�ska - Koch�owice, gmina Toszek (Pni�w),
gmina Rudziniec (Wid�w), Sosnowiec-Zag�rze, Zabrze-Mikulczyce, gmina
Kroczyce (Kostkowice), gmina �azy, Tarnowskie G�ry - Tarnowice Stare,
gmina Zbros�awice, Miko��w.
- Obszarze zachodnim: m.in. gmina Rudnik (�ubowice), Racib�rz-Obora,
gmina Lubomia, gmina Gorzyce (Gorzyczki).
- Obszarze po�udniowym: m.in. Bielsko-Bia�a, gmina Skocz�w (Mi�dzy�wie�),
Cieszyn (G�ra Zamkowa), �ywiec (G�ra Gr�jecka).
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywno�ci
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka archeologiczna |
Zwiedzanie obiekt�w.
Wyk�ady w trakcie zwiedzania.
Study tour.
|
M�odzie� szkolna (ko�a zainteresowa�).
Studenci (np. historii, czy archeologii).
Grupy naukowc�w wraz ze studentami i wolontariuszami.
|
Poznanie historii.
Edukacja archeologiczna.
Aktywne odkrywanie.
Zdobywanie nowych do�wiadcze�.
"Prze�ywanie" kontaktu z przesz�o�ci�.
|
Prowadzenie prac - ca�y rok z wyj�tkiem miesi�cy zimowych.
Kr�tkie wycieczki kilkugodzinowe g��wnie w okresie letnim,
Wycieczki jednodniowe.
|

Rysunek 14. Lokalizacja najbardziej znanych obiekt�w archeologicznych.
Prognozy i trendy w turystyce:
- Wzrost zainteresowania m�odzie�y szk� �rednich i student�w zabytkami
archeologicznymi.
- Wzrost zainteresowania i d��e� do zwiedzania obiekt�w archeologicznych.
- Zainteresowanie spo�eczno�ci lokalnej zachowaniem tych obiekt�w.
Dla osi�gni�cia zamierzonego celu niezb�dne jest podj�cie nast�puj�cych
dzia�a�:
- Tworzenie �cie�ek dydaktycznych i skierowanie oferty do m�odzie�y
szkolnej z wojew�dztwa �l�skiego i o�ciennych (poznanie historii regionu,
w ramach r�nych program�w nauczania).
- Organizowanie imprez kulturalnych w pobli�u obiekt�w archeologicznych.
- ��czenie atrakcji archeologicznych z inn� ofert� turystyczn� oraz
podnoszenie atrakcyjno�ci zwiedzania poprzez wykorzystanie profesjonalnych
system�w prezentacji w tym audiowizualnej.
- Opracowanie i realizacja program�w zwi�kszaj�cych dost�pno�� obiekt�w
archeologicznych.
- Podjecie dzia�a� w zakresie popularyzacji informacji o istnieniu
obiekt�w archeologicznych i ich charakterze (m.in. umieszczanie takich
obiekt�w na mapach turystycznych, informacje na drogowskazach).
2.2. Cel: Restauracja, promocja i udost�pnienie turystom zabytkowych
uk�ad�w urbanistycznych oraz obiekt�w architektury militarnej
Na terenie wojew�dztwa �l�skiego istnieje obecnie 71 miast. Powsta�y one
w r�nych okresach historycznych. W regionie znajduje si� 46 miast historycznych,
w tym: 33 posiadaj�ce obecnie prawa miejskie, kt�rych uk�ady urbanistyczne
wpisane s� do rejestru zabytk�w: B�dzin, Bielsko-Bia�a (Bia�a, Bielsko),
Bieru�, Bytom, Cieszyn, Czelad�, Cz�stochowa, Gliwice, K�obuck, Kozieg�owy,
Krzepice, Lubliniec, Miasteczko �l�skie, Miko��w, Mys�owice, Pilica, Pszczyna,
Pyskowice, Racib�rz, Rybnik, Siewierz, Skocz�w, S�awk�w, So�nicowice,
Strumie�, Tarnowskie G�ry, Toszek, Wodzis�aw �l�ski, Wo�niki, �arki, �ory,
�ywiec oraz 8 historycznych miast, kt�re utraci�y prawa miejskie, ale
ich uk�ad urbanistyczny wpisany jest do rejestru zabytk�w: Jan�w, Mrzyg��d,
Mst�w, Olsztyn, Przyr�w, W�odowice, Z�oty Potok, �arnowiec.
Zachowane do dzisiaj historyczne uk�ady urbanistyczne stanowi� jeden z
walor�w dziedzictwa kulturowego.
Historyczne miasta wojew�dztwa �l�skiego charakteryzuj� si� obecno�ci�
rynku. Czynnikiem r�nicuj�cym ich atrakcyjno�� turystyczn� jest warto��
architektoniczna zachowanej zabudowy.
Odrestaurowane i najbardziej zadbane place rynkowe, stanowi�ce wizyt�wk�
miasta posiadaj� m.in.: Gliwice, Miko��w, Tarnowskie G�ry, Pszczyna, Bytom
a z mniejszych - Siewierz, Toszek, So�nicowice, Wodzis�aw �l�ski i Bieru�.
Atrakcyjne staromiejskie uk�ady urbanistyczne niekt�rych miast wymagaj�
rewaloryzacji np. S�awkowa ��cznie z ratuszem i karczm�. W rynkach Bytomia,
Tarnowskich G�r, Gliwic i Pszczyny wyst�puj� dodatkowe atrakcje przyci�gaj�ce
turyst�w. S� to: w Bytomiu - gotyckie piwnice Gorywod�w, w kt�rych obecnie
mieszcz� si� kawiarnie, w Tarnowskich G�rach - Muzeum Miejskie, zlokalizowane
na pi�trze zabytkowej kamienicy, w Pszczynie - Muzeum Zamkowe. Pere�k�
�l�skiego gotyku jest kaplica zamkowa w Raciborzu.
Fragmenty �redniowiecznych mur�w obronnych zachowa�y si� w Raciborzu,
�orach, Bytomiu i Gliwicach. Mo�na je r�wnie� odnale�� w Krzepicach. Staromiejskie
place rynkowe maj� dobre zaplecze us�ugowo-handlowe, dojazd do nich jest
przewa�nie dobrze oznakowany.
Na terenie wojew�dztwa �l�skiego istnieje oko�o dwustu pi��dziesi�ciu
osiedli i kolonii robotniczych, pochodz�cych z XIX i XX wieku, z kt�rych
czterdzie�ci wpisanych jest do rejestru zabytk�w, a osiemna�cie obj�to
ochron� prawn�.
Wyr�nikiem krajobrazu kulturowego wojew�dztwa jest szczeg�lne nasycenie
budowlami militarnymi. Pierwsz� grup� tych zabytk�w, najbardziej znan�,
tworzy linia zamk�w o �redniowiecznym rodowodzie, rozmieszczonych na Wy�ynie
Krakowsko-Cz�stochowskiej, nazywana Szlakiem Orlich Gniazd. Jurajskie
warownie �redniowieczne i nowo�ytne bastionowe wpisuj� si� w wyj�tkowy
krajobraz jurajski o urozmaiconej rze�bie terenu, stanowi�cy mozaik� kompleks�w
rolno-le�nych, z niewielkimi miastami i wsiami o charakterystycznym budownictwie
wykorzystuj�cym lokalny surowiec, jakim jest kamie� wapienny.
Wa�n� grup� zabytk�w architektury militarnej stanowi� wsp�czesne fortyfikacje
Obszaru Warownego �l�sk z lat 1933-1939. Przebiega�y one szerokim p�kolem
wok� Chorzowa, Katowic oraz Miko�owa. Generalnie fortyfikacje polskiego
Obszaru Warownego �l�sk ci�gn�y si� od Przeczyc do rzeki Gostynki. W
1939 roku wzniesiono fortyfikacje w miejscowo�ciach: Lubliniec, Cz�stochowa,
Tarnowskie G�ry, Bielsko-Bia�a, Pog�rze, Pszczyna, Rybnik, �ory oraz fortyfikacje
karpackie w W�gierskiej G�rce, Krzy�owej i Przyborowie.
Obszary wyst�powania i predestynowane:
Zabytkowe uk�ady urbanistyczne stanowi�ce ju� aktualnie atrakcje turystyczne
jak i te wymagaj�ce restauracji wyst�puj� w:
- - obszarze p�nocnym: 6 miast o �redniowiecznej lokacji, s� to:
Cz�stochowa, Koniecpol, K�obuck, Krzepice, Kozieg�owy, �arki,
- - obszarze �rodkowym: w tej cz�ci wojew�dztwa �l�skiego 20 miast
posiada zabytkowe uk�ady urbanistyczne tj. Lubliniec, Wo�niki, W�odowice,
Ogrodzieniec, Pilica, Szczekociny, B�dzin, Czelad�, Siewierz, S�awk�w,
Pyskowice, So�nicowice, Toszek, Miko��w, Bieru�, Pszczyna, Bytom, Gliwice,
Tarnowskie G�ry, Mys�owice,
- - obszarze zachodnim: Racib�rz, Wodzis�aw �l�ski, Rybnik, �ory,
Krzanowice,
- - obszarze po�udniowym: Cieszyn, Skocz�w, Strumie�, Bielsko-Bia�a,
�ywiec.
Ponadto mo�na wskaza� miejsca wyst�powania zabytkowych osiedli i kolonii
robotniczych stanowi�cych atrakcje turystyczne, poszerzaj�ce i wzbogacaj�ce
nowe produkty. S� to w:
- obszarze �rodkowym: Katowice, Ruda �l�ska, Chorz�w, Czelad�, Bytom,
Gliwice, Mys�owice, Siemianowice �l., �wi�toch�owice, Zabrze, Sosnowiec,
powiat gliwicki - gmina Knur�w,
- obszarze zachodnim: powiat rybnicki - Rybnik, gmina Czerwionka-Leszczyny;
powiat. wodzis�awski - gmina Radlin, gmina Psz�w.
Jurajskie warownie �redniowieczne i nowo�ytne bastionowe skupiaj�
si� na obszarze pomi�dzy dolinami Wis�y od po�udnia, Przemszy i Warty
od zachodu i p�nocy, D�ubni oraz lini� �arnowiec - Lel�w - Mst�w od wschodu
(w gminach powiatu cz�stochowskiego, myszkowskiego oraz zawiercia�skiego,
a cz�� obiekt�w znajduje si� na terenie wojew�dztwa ma�opolskiego). Natomiast
fortyfikacje polskiego Obszaru Warownego �l�sk ci�gn�y si� od Przeczyc
do rzeki Gostynki.

Rysunek 15. Wybrane miasta, w kt�rych wyst�puj� zabytkowe uk�ady urbanistyczne.

Rysunek 16. Obszary wyst�powania najciekawszych zabytkowych osiedli i
kolonii robotniczych.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywno�ci
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka kulturowa - zwiedzanie zabytkowych uk�ad�w architektonicznych
oraz osiedli i kolonii robotniczych a tak�e obiekt�w architektury
militarnej |
Zwiedzanie obiekt�w.
Wyk�ady w trakcie zwiedzania.
Study tour.
|
M�odzie� szkolna (ko�a zainteresowa�).
Studenci (np. historii, architektury krajowi i zagraniczni).
Grupy naukowc�w wraz ze studentami.
Tury�ci krajowi i zagraniczni innych segment�w, np. biznesowego
- wzbogacenie oferty.
|
Poznanie historii.
Edukacja.
Aktywne odkrywanie.
Zdobywanie nowych do�wiadcze�.
"Prze�ywanie" kontaktu z przesz�o�ci�.
Utrwalanie za pomoc� fotografowania, filmowania.
|
Kr�tkie wy cieczki kilku godzinowe.
Wycieczki jednodniowe.
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Mieszka�cy regionu i wojew�dztw s�siednich coraz cz�ciej odwiedza�
b�d� zadbane i odrestaurowane rynki miast, m.in. w celach handlowych.
- Zwi�kszenie liczby imprez kulturalnych i rozrywkowych organizowanych
przez o�rodki kultury w miastach.
- Wzrost liczby turyst�w krajowych i zagranicznych przeje�d�aj�cych
tranzytem przez miasta oraz turyst�w biznesowych.
- Wzrost zainteresowania uczni�w szk� podstawowych i �rednich poznawaniem
regionu.
- Wzrost liczby turyst�w przybywaj�cych z zagranicy w grupach lub indywidualnie,
w ramach tzw. turystyki "do korzeni" -sentymentalnej.
- W�adze miejskie coraz cz�ciej b�d� stara�y si� o �rodki z UE przeznaczone
na odnow� zespo��w architektonicznych.
- Wzrost liczby turyst�w indywidualnych zainteresowanych zabytkami
architektury (urbani�ci, architekci, historycy sztuki).
Dla osi�gni�cia zamierzonego celu niezb�dne jest podj�cie nast�puj�cych
dzia�a�:
- Rewitalizacja centr�w i dzielnic miejscowo�ci oraz obiekt�w o znaczeniu
historycznym i kulturowym, w tym obiekt�w architektury militarnej.
- Opracowanie program�w zwiedzania w taki spos�b, by rozpoczyna�y si�
od zwiedzania historycznych centr�w miast lub rynk�w (je�li to jest
mo�liwe).
- Obj�cie dzia�aniami promocyjnymi r�nego rodzaju imprez kulturalnych
organizowanych w miastach.
- Przygotowanie zintegrowanej informacji promocyjnej o wydarzeniach
kulturalnych i imprezach rozrywkowych w miastach, w tym opracowanie
i wydanie folder�w promocyjnych np. z dok�adnym opisem zabudowy poszczeg�lnych
pierzei wok� plac�w rynkowych, z zaznaczeniem kierunku zwiedzania.
- Zapewnienie przez w�adze samorz�dowe poczucia bezpiecze�stwa zwiedzaj�cym
miasta.
- Oznakowanie tablicami informacyjnymi dr�g dojazdowych i dobre o�wietlenie
obiekt�w zabytkowych.
- Promowanie miasta poprzez organizowanie r�nego rodzaju targ�w po��czonych
z imprezami kulturalnymi oraz wycieczkami po mie�cie i okolicy.
- Rozbudowanie programu ofertowego festiwali muzycznych, spektakli
teatralnych poprzez fakultatywne po��czenie ich z aukcjami dzie� sztuki,
staroci, itp.
- Uatrakcyjnienie zwiedzania miast przez zorganizowanie nietypowego
transportu (np. riksze).
- Aktywizacja �ycia kulturalnego w zabytkowych miastach i dzielnicach.
- Wsparcie przez w�adze samorz�dowe, tworzenia i prowadzenia ma�ej
gastronomii oraz rodzinnych hotelik�w.
- Stworzenie warunk�w do tworzenia w centrach miast dobrych restauracji,
kawiar�, hoteli, centr�w informacji turystycznej, sklep�w z pami�tkami,
galerii, warsztat�w rzemie�lniczych.
2.3. Cel: Rozw�j turystyki przemys�owej (industrialnej)
Obiekty poprzemys�owe wyst�puj�ce na terenie wojew�dztwa reprezentuj�
szereg dziedzin gospodarki. Ich najwi�ksza koncentracja wyst�puje na terenie
Aglomeracji G�rno�l�skiej i powiat�w rybnickiego i wodzis�awskiego. Zwykle
s� zlokalizowane w miastach lub w ich pobli�u, co zwi�ksza ich dost�pno��.
Wi�kszo�� z tych obiekt�w wymaga jednak odpowiedniej adaptacji dla cel�w
turystyki.
Do rejestru zabytk�w jest wpisanych ponad 70 zabytk�w techniki, za� liczb�
tych, kt�re nie s� w nim uj�te, szacuje si� na 186 (w 96 miejscowo�ciach
znajduj� si� obiekty techniki, kt�re wymagaj� przeprowadzenia analizy).
W�r�d obiekt�w wpisanych do rejestru zabytk�w znajduj� si�: zabytki przemys�u
g�rniczego, przemys�u hutniczego, budownictwa kolejowego, budowy dr�g,
��czno�ci, przemys�u mi�snego, przemys�u papierniczego, przemys�u piwowarskiego,
przemys�u poligraficznego, przemys�u spirytusowego, przemys�u w��kienniczego
oraz przemys�u zbo�owo-m�ynarskiego.
Obszary wyst�powania i predestynowane:
Zabytkowe obiekty techniki wyst�puj� na obszarze ca�ego wojew�dztwa.
Obszary najbardziej atrakcyjne i o najwi�kszej warto�ci zabytkowej koncentruj�
si� na terenie miast obszaru �rodkowego i zachodniego wojew�dztwa.
Obiekty rekomendowane do weryfikacji terenowej na Szlak Zabytk�w Techniki:
1. Bielsko-Bia�a Muzeum Przemys�u i Techniki W��kienniczej
2. Bielsko- Bia�a Dworzec kolejowy
3. Bytom Warsztaty naprawcze kolei w�skotorowej, kolejka w�skotorowa
4. Bytom Dzia�aj�ca linia tramwajowa nr "38"
5. Bytom Przepompownia �ciek�w
6. Bytom Elektrociep�ownia "Szombierki"
7. Bytom Kopalnia "Szombierki"
8. Bytom Kopalnia "Rozbark"
9. Czelad� Zesp� Kopalni "Saturn"
10. Cz�stochowa Cz�stochowskie Zak�ady Przemys�u Zapa�czanego
11. Cz�stochowa Sztolnia w parku Staszica
12. Cz�stochowa Muzeum Historii Kolei
13. D�browa G�rnicza Muzeum Miejskie "Sztygarka"
14. Gliwice Huta Gliwicka (GZUT) - Muzeum Odlewnictwa Artystycznego
15. Gliwice Radiostacja Gliwicka
16. Gliwice Muzeum Techniki Sanitarnej
17. Karchowice (gm. Zbros�awice) Zak�ad Produkcji Wody "Zawada"
18. Katowice Stary dworzec PKP (nie odrestaurowany)
19. Katowice Szyb "Pu�aski" kopalni "Wieczorek"
20. Katowice Szyb "Wilson"
21. Katowice Osiedle Nikiszowiec
22. Katowice Osiedle Giszowiec
23. Katowice Zabudowania po kopalni "Katowice"
24. Katowice Zabytkowy Kompleks Obiekt�w w "Hucie Metali Nie�elaznych"
w Szopienicach
25. �aziska G�rne Muzeum Energetyki przy Elektrowni �aziska
26. Pszczyna Muzeum Prasy �l�skiej
27. Pyskowice Skansen Taboru Kolejowego i hala wachlarzowa
28. Radzionk�w Muzeum Chleba
29. Ruda �l�ska Chebzie Dworzec PKP
30. Ruda �l�ska Osiedle "Ficinus"
31. Ruda �l�ska Szyb "Miko�aj"
32. Ruda �l�ska Drukarnia w Miejskim Centrum Kultury
33. Rudy (gm. Ku�nia Raciborska) Skansen Kolei W�skotorowej
34. Rybnik Zabytkowa Kopalnia "Ignacy"
35. Sosnowiec Sosnowiecka Prz�dzalnia Czesankowa "Politex",
(Dietel)
36. Sosnowiec Dworzec G��wny PKP
37. Sosnowiec Dworzec PKP w Maczkach
38. Sosnowiec Budynek dawnej elektrowni przy by�ej KWK Sosnowiec
39. �wierklaniec �luza Koz�owa G�ra
40. Tarnowskie G�ry "Sztolnia Czarnego Pstr�ga"
41. Tarnowskie G�ry Zabytkowa Kopalnia Rud Srebrono�nych
42. Tychy Browar Ksi���cy
43. Ustro� Muzeum Ku�nictwa i Hutnictwa, huta "Klemens"
44. Wodzis�aw �l�ski G�rnicze Wyrobisko �wiczebne
45. Zabrze Muzeum G�rnictwa W�glowego
46. Zabrze Skansen G�rnictwa Podziemnego "Guido"
47. Zabrze Skansen G�rniczy "Kr�lowa Luiza"
48. �ywiec Browar �ywiecki
49. �ywiec Zak�ady papiernicze "Solali"

Rysunek 17. Wyst�powanie zabytk�w techniki w wybranych miejscowo�ciach
w wojew�dztwie �l�skim.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywno�ci
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka przemys�owa (industrialna) |
Zwiedzanie obiekt�w.
Wyk�ady w trakcie zwiedzania.
Study tour.
Uprawianie sport�w ekstremalnych (wspinaczki na �cianach obiekt�w,
skoki na linie, paintball, jazda samochodami terenowymi np. na ha�dach).
|
M�odzie� szkolna (ko�a zainteresowa�).
Studenci (np. historii, kierunk�w technicznych krajowi i zagraniczni).
Grupy naukowc�w wraz ze studentami.
Tury�ci krajowi i zagraniczni segmentu biznesowego, zainteresowani
inwestycjami na obszarach poprzemys�owych.
Tury�ci krajowi i zagraniczni.
|
Poznanie historii.
Edukacja techniczna.
Aktywne odkrywanie.
Zdobywanie nowych do�wiadcze�.
"Prze�ywanie" kontaktu z przesz�o�ci�.
Utrwalanie za pomoc� fotografowania, filmowania.
Prze�ycie przygody oraz rozw�j sprawno�ci fizycznej (sporty ekstremalne).
|
Kr�tkie wycieczki kilku godzinne
Wycieczki jednodniowe.
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Wzrost liczby grup wycieczkowych (m�odzie�y szkolnej, student�w szk�
wy�szych) zainteresowanych zabytkami techniki.
- Wzrost liczby turyst�w zainteresowanych turystyk� przemys�ow�.
- Wzrost zainteresowania turystyk� przemys�ow�, turyst�w z kraj�w Europy
Zachodniej zw�aszcza z Niemiec, Anglii, Belgii oraz kraj�w skandynawskich.
Dla osi�gni�cia zamierzonego celu niezb�dne jest podj�cie nast�puj�cych
dzia�a�:
- Opracowanie oferty zwiedzania i prezentacji zabytk�w techniki, skierowanej
do organizator�w turystyki.
- Lepsze oznakowanie, o�wietlenie i wyeksponowanie zabytkowych obiekt�w
i urz�dze�.
- Szersze promowanie zabytk�w techniki w �rodkach masowego przekazu,
a tak�e w przewodnikach turystycznych i opracowaniach specjalistycznych.
- W��czenie do program�w wycieczek szkolnych zwiedzania r�nych zabytk�w
techniki.
- Podj�cie dzia�a� u�wiadamiaj�cych spo�eczno�ciom lokalnym, �e obiekty
i urz�dzenia techniki stanowi� potencja�, kt�ry po odpowiedniej analizie
i selekcji powinien stanowi� podstaw� kreowania nowych funkcji (np.
turystycznych) gmin, miast lub ich cz�ci, szczeg�lnie wtedy, gdy w
ich otoczeniu zlokalizowane s� zabytkowe osiedla i kolonie robotnicze.
- Promowanie dzia�a� zmierzaj�cych do zachowania, upowszechniania i
turystycznego wykorzystania zabytk�w techniki.
- Opracowanie i wyznaczenie szlak�w kulturowych, w tym szlak�w miejskich
oraz stworzenie, systemu informacji oraz atrakcji i udost�pniania obiekt�w
turystom.
- Przeprowadzenie szczeg�owej inwentaryzacji obszar�w pog�rniczych
i poprzemys�owych oraz opracowanie projekt�w technicznych i studi�w
wykonalno�ci dla wytypowanych obiekt�w i obszar�w.
- Utworzenie na przykopalnianych terenach zielonych park�w rekreacyjnych
(wykorzystanie ciep�a nieczynnych wyrobisk do ogrzewania np. miniogrod�w
botanicznych).
- Podj�cie dzia�a� rzecz ochrony i zabezpieczenia miejsc o znaczeniu
kulturowym, w tym krajobraz�w pog�rniczych i postindustrialnych (np.
ha�d, sztolni, szyb�w i wyrobisk pog�rniczych).
- Wsparcie i promocja podziemnych tras turystycznych jako specyfiki
�l�skiej turystyki industrialnej.
- Wytypowanie obiekt�w, zlikwidowanych kopal� lub ich element�w technicznych,
z przeznaczeniem do odpowiedniego zagospodarowania turystycznego.
- Zagospodarowanie turystyczne, ze szczeg�lnym uwzgl�dnieniem bazy
gastronomicznej w starych budynkach nadszybia (kawiarnie, restauracje,
puby).
- Przeznaczenie rozleg�ych teren�w kopalnianych i poprzemys�owych oraz
nie zagospodarowanych obszar�w na cele rekreacyjne.
- Przygotowanie za�o�e� i opracowanie szlak�w turystyki przemys�owej.
- Adaptacja zabytk�w i obiekt�w poprzemys�owych np. na galerie, domy
kultury, pracownie artystyczne.
2.4. Cel: Poszerzenie oferty kulturalnej, rozrywkowej i widowiskowo-sportowej
Na obszarze wojew�dztwa �l�skiego zlokalizowane s� liczne obiekty zabytkowe
�wiadcz�ce o bogactwie kulturowym tego obszaru. Potencja� intelektualny
regionu kszta�towany jest r�wnie� przez sie� instytucji kultury, kt�re
s� jednak nier�wnomiernie rozmieszczone na obszarze wojew�dztwa.
W wojew�dztwie �l�skim dzia�a 15 teatr�w, opera, 4 filharmonie i orkiestry
symfoniczne, dwa przedsi�biorstwa estradowe i znany Zesp� Pie�ni i Ta�ca
"�l�sk".
Spo�r�d 43 muze�w wojew�dztwa, 18 mo�na zaliczy� do muze�w sztuki i zbior�w
artystycznych. Aktualnie na terenie wojew�dztwa �l�skiego dzia�a 85 galerii,
w tym: najwi�cej w Katowicach, w Gliwicach, Cz�stochowie oraz w Bielsku-Bia�ej.
Galerie te organizuj� wystawy i ekspozycje malarstwa, rze�by, grafiki,
rysunku, tkanin i staroci.
W wojew�dztwie czynne s� 62 kina posiadaj�ce 27 009 miejsc. W regionie
organizowanych jest rokrocznie ponad 50 imprez kulturalnych o znaczeniu
og�lnokrajowym i ponad 50 imprez sportowych r�wnie� o randze krajowej.
Z wa�niejszych imprez sportowych i rekreacyjnych nale�y wymieni� m.in.:
Og�lnopolski Zlot Pojazd�w Militarnych "Akcja Rudy" w Bielsku-Bia�ej,
Mi�dzynarodowy Turniej Szermierczy o "Stalow� Kling� Hutnika"
w Gliwicach, Og�lnopolskie i Mi�dzynarodowe Zawody Narciarskie w Szczyrku,
Og�lnopolski Bieg Pokoju w Gliwicach.
Do produkt�w markowych regionu niew�tpliwie nale�y kompleks rekreacyjno
-rozrywkowy Wojew�dzki Park Kultury i Wypoczynku (WPKiW) oraz hala widowiskowo-sportowa
Spodek. WPKiW zajmuje powierzchni� 600 ha, a drogi w jego obr�bie tworz�
ci�g rowerowo-spacerowy o d�ugo�ci 80 km, na terenie Parku zlokalizowane
s� liczne atrakcje jak np. Weso�e miasteczko, Planetarium, Ogr�d Zoologiczny,
Skansen oraz Stadion �l�ski i inne. Natomiast hala widowiskowo-sportowa
Spodek jest miejscem organizacji licznych imprez sportowych i rozrywkowych,
w tym tak�e o znaczeniu mi�dzynarodowym.
Na obszarze wojew�dztwa �l�skiego zlokalizowane s� liczne obiekty zabytkowe
na terenie, kt�rych organizowane s� imprezy o charakterze kulturalnym
lub widowiskowym m.in. zamek w Ogrodzie�cu, Olsztynie, B�dzinie, Toszku
, Chudowie czy Pa�ac w Pszczynie i �wierkla�cu.
Obszary wyst�powania i predestynowane:
Najwa�niejsze obiekty kulturalne w wojew�dztwie �l�skim zlokalizowane
s� g��wnie w du�ych miastach Aglomeracji G�rno�l�skiej oraz innych du�ych
miastach regionu. Dzia�alno�� teatr�w zaw�a si� do kilku miast, s� to:
Katowice - Teatr �l�ski im. St. Wyspia�skiego, �l�ski Teatr Lalki i Aktora,
Ateneum", Teatr "Korez", Teatr "Cogitatur"; Bielsko-Bia�a
- Teatr Polski, Teatr Lalek "Banialuka" im. J. Zitzmana; Cz�stochowa
- Teatr im. A.Mickiewicza: Bytom - Opera �l�ska, �l�ski Teatr Ta�ca; Gliwice
- Gliwicki Teatr Muzyczny, Ruiny Teatru Miejskiego "Victoria",
Kinoteatr "X"; Chorz�w - Teatr Rozrywki; B�dzin - Teatr Dzieci
Zag��bia; Sosnowiec - Teatr Zag��bia; Tychy - Teatr Ma�y; Zabrze - Teatr
Nowy, Dom Muzyki i Ta�ca; Rybnik - Teatr Ziemi Rybnickiej.
Muzea znajduj� si� w wielu miastach i miejscowo�ciach w tym: 4 w Katowicach,
4 - w Bielsku-Bia�ej, 3 - w Tarnowskich G�rach, po dwa w Cz�stochowie,
Chorzowie, Gliwicach, Pszczynie i Zabrzu, po jednym w B�dzinie, Brennej
(G�rki Wielkie), Bytomiu, Cieszynie, D�browie G�rniczej, Krzepicach, Jaworznie,
Lubli�cu, Ogrodzie�cu, Mys�owicach, Rudzie �l�skiej, Rybniku, Radzionkowie,
Sosnowcu, �wi�toch�owicach, Siemianowicach �l�skich, Skoczowie, Ustroniu,
Wodzis�awiu �l�skim, Wi�le i �orach.
Obiekty o charakterze kulturalnym, rozrywkowym, widowiskowym i widowiskowo-sportowym
rozmieszczone s� na obszarze ca�ego regionu i z tego te� wzgl�du po��dane
jest, by ten produkt rozwija� si� na ca�ym obszarze wojew�dztwa �l�skiego,
w szczeg�lno�ci w miastach Aglomeracji G�rno�l�skiej oraz o�rodkach regionalnych
w Bielsku- Bia�ej, Cz�stochowie i Rybniku.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywno�ci
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka kulturalna, rozrywkowa i widowiskowo- sportowa
|
Ogl�danie film�w, spektakli teatralnych, festiwali.
Zwiedzanie muze�w, galerii, wernisa�y, wystaw.
S�uchanie koncert�w, wyst�p�w muzycznych.
Ogl�danie imprez sportowych.
Uczestnictwo w imprezach rozrywkowych.
Rekreacja na �wie�ym powietrzu
|
Tury�ci indywidualni i grupowi w r�nych przedzia�ach wiekowych.
Wyra�na segmentacja turyst�w, wynikaj�ca z zainteresowa�.
Tury�ci innych segment�w np. biznesowego.
|
Rozrywka, relaks, wypoczynek.
Nauka, edukacja pozaszkolna.
Rozw�j intelektualny.
Rozwijanie zainteresowa�.
Kontakt z lud�mi
|
Kr�tkie kilku godzinne pobyty.
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Wzrost zainteresowania kultur� w�r�d m�odzie�y szkolnej oraz student�w
szk� wy�szych.
- W wyniku podniesienia poziomu wykszta�cenia zwi�kszy si� udzia� w
ofercie kulturalnej i rozrywkowej.
- Turystom przyje�d�aj�cym w interesach organizatorzy b�d� uatrakcyjnia�
pobyt poprzez uczestnictwo w imprezach kulturalnych i rozrywkowych.
- Wzrost liczby go�ci krajowych i zagranicznych przyje�d�aj�cych na
imprezy specjalistyczne (targi, wystawy, konferencje itp.), kt�rzy b�d�
chcieli sw�j wolny czas przeznaczy� na kultur�, rozrywk�, sport.
Dla osi�gni�cia zamierzonego celu niezb�dne jest podj�cie nast�puj�cych
dzia�a�:
- Uatrakcyjnienie i poszerzenie wachlarza ofert kulturalnych.
- Modernizacja i budowa obiekt�w kultury oraz obiekt�w widowiskowych
i widowiskowo-sportowych o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym,
w tym np. muzea, filharmonie, stadiony.
- Uruchomienie, w niekt�rych atrakcyjnych turystycznie miejscowo�ciach,
sezonowych kin letnich pod go�ym niebem, w tym kin samochodowych.
- Zwi�kszenie bezpiecze�stwa mieszka�c�w i turyst�w podczas organizowanych
imprez, szczeg�lnie sportowych i muzycznych.
- Zwi�kszenie �rodk�w na aktywizacj� �ycia kulturalnego regionu poprzez
wypracowanie zintegrowanego modelu sponsoringu, w kt�rym obok w�adz
publicznych funkcjonowaliby przedsi�biorcy.
- Utrzymanie we w�a�ciwym stanie unikalnego w skali europejskiej WPKiW
w Chorzowie.
- Tworzenie atrakcji turystycznych w oparciu o lokalne zasoby �rodowiska
przyrodniczego i kulturowego np. ogrod�w botanicznych, organizowanie
imprez widowiskowych czy kulturalnych, w tym w obiektach zamkowych lub
ich otoczeniu.
- Tworzenie tzw. sztucznych atrakcji w tym np. park�w tematycznych,
park�w rozrywki, park�w rekreacyjnych.
2.5. Cel: Tworzenie warunk�w i wzrost liczby odwiedzin w ramach
turystyki sentymentalnej
Przedmiotem zainteresowa� turyst�w zagranicznych zw�aszcza niemieckich
odwiedzaj�cych krewnych, znajomych, miejsca urodzenia itp. s� zabytkowe
uk�ady urbanistyczne, obiekty techniki oraz inne walory kulturowe i przyrodnicze,
a tak�e miejsca zwi�zane z biografi� s�ynnych Niemc�w i spu�cizn� po wielkich
rodach magnackich (Ballestrem, Giesche, Hohenlohe, Pless, Henckel, von
Donnersmarck, Thiele-Winkler).
Szczeg�lnymi miejscami odwiedzin s� m.in.: Centralny Cmentarz �o�nierzy
Niemieckich w Siemianowicach �l�skich, budynki domu Matki Ewy von Thiele-Winkler
w Bytomiu-Miechowicach oraz zesp� nowoczesnych budynk�w Zak�adu Opieku�czego
Ko�cio�a Ewangelicko-Augsburskiego, ponadto miejsce narodzin niemieckiego
poety Josepha von Eichendorffa w �ubowicach oraz jego pomniki w Raciborzu,
Rudach i Pogrzebieniu. Najwi�ksz� warto�� architektoniczn� maj� zespo�y
pa�acowo-parkowe zwi�zane z wielkimi niemieckimi rodami, m.in. w P�awniowicach,
Kochcicach, Brynku, �wierkla�cu i Nakle �l�skim.
Przedmiotem zainteresowania odwiedzaj�cych region dawnych mieszka�c�w
�l�ska narodowo�ci �ydowskiej lub ich potomk�w s� zachowane pami�tki kultury
�ydowskiej, takie jak: miejsca kultu, cmentarze, budynki publiczne, tablice
pami�tkowe. Na terenie wojew�dztwa �l�skiego zachowa�o si� (w r�nym stanie):
50 cmentarzy �ydowskich, 19 synagog, 4 pomniki pami�ci, 2 domy pogrzebowe,
1 dom kahalny i budynek �ydowskiej Kasy Pomocy. Czynne synagogi znajduj�
si� w Bytomiu, Katowicach i Bielsku-Bia�ej.
Obszary wyst�powania i predestynowane:
Miastami o bogatych tradycjach historycznych o du�ym znaczeniu dla
turyst�w niemieckich, przybywaj�cych do regionu z powod�w sentymentalnych
s� m. in.: Katowice, Chorz�w, Bytom, Piekary �l�skie, Ruda �l�ska, �wi�toch�owice,
Zabrze, Gliwice, Rybnik, Wodzis�aw �l�ski, Racib�rz.
Pami�tki i zabytki kultury �ydowskiej znajduj� si� m.in.: w Cz�stochowie
oraz w powiecie cz�stochowskim - gminie Jan�w, gminie Koniecpol, gminie
Lel�w, gminie Przyr�w, gminie Mst�w; powiecie k�obuckim - K�obuck, gminie
Krzepice; powiecie myszkowskim - gminie Kozieg�owy, gminie �arki; powiecie
lublinieckim - Lubliniec, powiecie zawiercia�skim- Zawiercie, gminie Szczekociny,
gminie Pilica; powiecie b�dzi�skim - B�dzin, Czelad�, S�awk�w, powiecie
gliwickim - Pyskowice, gminie Toszek; powiecie. tarnog�rskim - Tarnowskie
G�ry; powiecie bieru�sko-l�dzi�skim - Bieru�; w powiecie cieszy�skim -
Cieszyn, Ustro�; powiecie �ywieckim - �ywiec, gminie Mil�wka; powiecie
raciborskim - Racib�rz oraz w Bielsku-Bia�ej, D�browie G�rniczej, Sosnowcu;
Bytomiu Gliwicach Katowicach, Chorzowie, Pszczynie, Zabrzu.

Rysunek 18. Miejsca wyst�powania atrakcji i walor�w zwi�zanych
z turystyk� "do korzeni" Niemc�w.

Rysunek 19. Miejsca wyst�powania atrakcji i walor�w zwi�zanych
z turystyk� "do korzeni" turyst�w narodowo�ci �ydowskiej.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywno�ci
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka do "korzeni" |
Odwiedziny krewnych, znajomych.
Zwiedzanie miejsca kultu: cmentarzy, miejsca pami�ci.
Zwiedzanie miejsc urodzin, zamieszkania, obiekt�w "wspomnie�",
np. szk�.
|
Tury�ci pochodzenia g��wnie niemieckiego i �ydowskiego w r�nym
wieku.
Tury�ci w ma�ych grupach rodzinnych
|
Zainteresowanie kultur� przodk�w
Powr�t do korzeni (miejsca urodzenia, zamieszkania, nauki).
Spotkanie z krewnymi i znajomymi.
|
Zazwyczaj 3 - 5-dniowe pobyty cz�sto wi���ce si� z okresem �wi�tecznym.
W czasie wakacji pobyt do oko�o 14 dni, g��wnie w okresie letnim
i wiosn�.
|
Prognozy i trendy w turystyce sentymentalnej:
- Wzrost zainteresowania odwiedzinami miejsc urodzenia obywateli Niemiec
pochodzenia polskiego.
- Utrzymanie tradycyjnej turystyki "do korzeni".
- Rosn�ce zainteresowanie kultur� �ydowsk�.
Dla osi�gni�cia zamierzonego celu niezb�dne jest podj�cie
nast�puj�cych dzia�a�:
- Nawi�zanie kontakt�w z �ydowskimi fundacjami, w celu uchronienia
przed zniszczeniem i przywr�cenia dawnych funkcji nielicznym zachowanym
obiektom.
- Zaktywizowanie wsp�pracy z biurami podr�y g��wnie z Niemiec oraz
Izraela.
- Zabezpieczenie przed dewastacj� i niszczeniem obiekt�w wa�nych dla
turyst�w (pomniki, groby, szko�y, parki, budynki itd.).
2.6. Cel: Poszerzenie oferty turystyki pielgrzymkowej
Na terenie wojew�dztwa znajduje znaczna liczba sanktuari�w, w tym jedno
o zasi�gu mi�dzynarodowym (Cz�stochowa) i jedno o zasi�gu krajowym (Piekary
�l�skie) oraz liczne inne miejsca pielgrzymkowe np. Myszk�w- Mrzyg��d,
K�obuck, Lel�w.
Obszary wyst�powania i predestynowane:
Do g��wnych miejscowo�ci predestynowanych do rozwoju turystyki pielgrzymkowej
ze wzgl�du na istniej�ce ju� miejsca kultu religijnego zaliczy� nale�y:
Cz�stochow�, Piekary �l�skie, Psz�w, Turz� �l�sk�, Rudy, D�brow� G�rnicz�,
�arki-Le�ni�w, �wi�t� Ann� ko�o Przyrowa, Racib�rz, Pietrowice Wielkie,
Lubecko, Myszk�w-Mrzyg��d, Rychwa�d, Mst�w, Katowice-Panewniki, Katowice-Bogucice,
Gliwice, Bielsko-Bia�a, Skocz�w.

Rysunek 20. G��wne miejsca pielgrzymkowe.
Segmentacja rynku
Typ turystyki
|
Rodzaj aktywno�ci
|
Rodzaj turysty
|
Motywacje
|
Czas pobytu
|
Turystyka pielgrzymkowa |
Pielgrzymowanie do miejsc kultowych.
Uczestnictwo w obrz�dach religijnych.
|
Tury�ci w wieku szkolnym i studenckim.
Tury�ci zagraniczni.
Tury�ci z ca�ego kraju, zorganizowani w grupy.
|
Wzgl�dy religijne.
Poznanie nowych ludzi.
Poznanie kultur lokalnych, odwiedzanych podczas pielgrzymki.
|
W zale�no�ci od o�rodka kultu, g��wnie w okresie od maja do ko�ca
pa�dziernika.
|
Prognozy i trendy w turystyce:
- Wzrost liczby m�odzie�y w pielgrzymkach (np. do Cz�stochowy, gdzie
udzia� m�odzie�y wynosi 80-90 %).
- Wzrost liczby turyst�w zagranicznych bior�cych udzia� w pielgrzymkach
oraz odwiedzaj�cych miejsca kultu religijnego.
Dla osi�gni�cia zamierzonego celu niezb�dne jest podj�cie nast�puj�cych
dzia�a�:
- Poszerzenie sezonowej bazy kwater prywatnych.
- Wyznaczenie i oznakowanie szlaku pielgrzymkowego.
- Opracowanie szczeg�owego kalendarium imprez w formie folder�w i
kalendarzy oraz rozes�anie ich do parafii i szk� na terenie ca�ego
kraju.
- Zwi�kszenie aktywno�ci miejskich s�u�b porz�dkowych podczas du�ych
zgromadze�.
- Ukierunkowanie dzia�a� na promocj� miejsc pielgrzymkowych, w tym
opracowanie folder�w prezentuj�cych mniej znane miejsca pielgrzymek.
- Stworzenie systemu w�a�ciwego i charakterystycznego oznakowania na
trasach dojazdowych.
- Umieszczenie odpowiednich informacji o miejscach pielgrzymkowych
na mapach turystycznych.
- Rozw�j infrastruktury gastronomicznej w miejscowo�ciach, w kt�rych
znajduj� si� sanktuaria i miejsca pielgrzymkowe.
- Zwi�kszenie powierzchni parkingowych w pobli�u miejsc pielgrzymkowych.
|
|
Urz�d Marsza�kowski Wojew�dztwa
�l�skiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
|
|
|