|  
      
       Założenia polityki spójności na nowy okres programowania 
         
      (na podstawie trzeciego raportu kohezyjnego) 
      
        -  utrzymanie 7 - letniego okresu programowania budżetu i polityk wspólnoty 
          (w okresie 2007-2013), ustalenie kolejnych okresów programowania po 
          2013 roku na 5 lat,
 
        -  nowe zdefiniowanie dotychczasowej polityki spójności, w którym problemy 
          spójności terytorialnej zostały podjęte na takim samym poziomie jak 
          problemy spójności ekonomicznej i społecznej,
 
        -  przesunięcie aktywności Celu 2 z restrukturyzacji regionalnej na 
          konkurencyjność regionalną,
 
        -  nadanie wyższej rangi współpracy transgranicznej, zlikwidowanie większości 
          Inicjatyw Wspólnoty i przesunięcie najważniejszej z nich (INTERREG) 
          w ramy Celu 3,
 
        -  wpisanie Strategii Lizbońskiej w nową politykę spójności, co powoduje, 
          że polityka regionalna Unii Europejskiej w znacznie mniejszym stopniu 
          niż dotąd, jest sposobem redystrybucji dochodów z obszarów bogatych 
          na rzecz regionów biednych, a w znacznie większym stopniu staje się 
          działalnością zorientowaną na konkurencyjność regionów,
 
        -  zlokalizowanie 78% środków polityki spójności na obszarze Celu 1, 
          18% na działaniach dotyczących Celu 2, a pozostałe 4% na działaniach 
          w zakresie Celu 3,
 
        -  utworzenie nowego Funduszu Dostosowań na Rzecz Wzrostu (Growth Adjustment 
          Fund), mającego na celu uzupełnienie celów wzrostu i spójności oraz 
          pozwalającego na reagowanie w sytuacjach kryzysowych wynikających z 
          międzynarodowego rozwoju gospodarki i handlu,
 
        -  wyeksponowanie nowej zasady proporcjonalności, według której kontrola 
          finansowa, monitoring i ocena (ewaluacja),będą stosowane proporcjonalnie 
          do uruchamianych środków,
 
        -  utworzenie dwóch funduszy strukturalnych - Europejskiego Funduszu 
          Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego, w miejsce 
          istniejących obecnie czterech funduszy,
 
        -  utworzenie nowego instrumentu dla finansowania rozwoju rolnictwa 
          i obszarów wiejskich - Fundusz Rozwoju Rolnictwa,
 
        -  wyprowadzenie finansowania rybołówstwa poza politykę spójności,
 
        -  utrzymanie Funduszu Spójności jako podstawowego instrumentu polityki 
          spójności o zasadniczo podobnej jak dotąd misji i utrzymanie pułapu 
          współfinansowania tego funduszu ze strony krajów beneficjentów na dotychczasowym 
          poziomie 15%,
 
        -  orientacja funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na priorytety 
          i przesunięcie płatności z poziomu działań na poziom priorytetów, 
 
        -  zmodyfikowanie systemu programowania,
 
        -  wprowadzenie specjalnej rezerwy (performance reserve) na poziomie 
          Komisji Europejskiej, uruchamianej dla państw i regionów osiągających 
          największy postęp w realizacji uzgodnionych celów,
 
        -  podjecie nowych kwestii dotyczących rozwoju społeczno-ekonomicznego 
          ( np.starzenie się ludności Europy, procesy migracyjne),
 
        -  podkreślenie szczególnego znaczenia edukacji oraz szerokiego dostępu 
          do wiedzy,
 
        -  podkreślenie potrzeby osiągnięcia zbliżonych standardów środowiskowych 
          w nowych i starych krajach członkowskich.
 
       
      W roku 2004 i 2005 przewiduje się przeprowadzenie dyskusji i konsultacji 
        na temat przedstawionych w trzecim raporcie kohezyjnym propozycji, których 
        wynikiem może być zmiana założeń wyjściowych Komisji Europejskiej.  
       
        
           
            |   | 
             | 
           
           
            |  
               Urząd Marszałkowski Województwa 
                Śląskiego 
                ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice 
             | 
              
             | 
           
         
       
     |