Śląskie znaki czasu

Śląska kolekcja sztuki, której jednym z głównych fundatorów jest Marszałek Województwa Śląskiego, wkrótce pokazana zostanie w Niemczech i w Czechach.
Śląska Kolekcja Sztuki Współczesnej, którą na przełomie lutego i marca mogliśmy oglądać w katowickim Biurze Wystaw Artystycznych, już w kwietniu br. zaprezentowana zostanie w Instytucie Polskim w Düsseldorfie. Natomiast w drugiej połowie roku, wchodzące w jej skład fotografie, wystawione będą w Pradze. Zdaniem części krytyków sztuki śląska kolekcja jest najlepszą w kraju, obok białostockiej, prezentację polskiej sztuki współczesnej. Jej głównymi fundatorami są Marszałek Województwa Śląskiego i Minister Kultury, którzy przeznaczyli na ten cel po 400 tys. zł. Śląska Kolekcja Sztuki Współczesnej, powołana do życia przez Fundację dla Śląska, gromadzi dzieła odnoszące się do problematyki społecznej, tożsamości kulturowej oraz pamięci historycznej Śląska. Powstała ona w ramach zainicjowanego przez Ministerstwo Kultury w 2005 r. programu „Znaki Czasu”, który zakłada stworzenie – w oparciu o regionalne zbiory – reprezentatywnej kolekcji polskiej sztuki współczesnej. Jest to reakcja na wieloletnie zaniedbania w kolekcjonowaniu sztuki współczesnej w Polsce, które doprowadziły do zerwania dialogu społecznego oraz osłabienia kulturowej więzi międzypokoleniowej. Na kolekcje składają się różnorodne i pozornie odległe od siebie prace artystyczne, jak malarstwo, eksperymentalny film wideo, fotografia artystyczna, dokumentacja performance itd. Spotykamy się na niej z portretami Edwarda Dwurnika, obrazem „Starej Ślązaczki” Urszuli Broll, oddającej stereotyp śląskiego etosu pracy, ale też z głośną instalacją Stanisława Drożdża „Między”. W instalacji „Eter” Grzegorza Klamana można dopatrzyć się krajobrazu „po przemyśle”, do którego też nawiązuje konstrukcja „Maszyna do rysowania na pisaku” Adama Garnka. W skład kolekcji weszły ponadto jedne z najważniejszych dzieł fotograficznych lat 70. w Polsce, jakimi są cykle Zofii Rydet „Zapisy socjologiczne” i „Suita śląska”. Ich współczesną kontynuacją są fotografie Michała Kopaniszyna i Janusza Łobzowskiego zatytułowane „Katowice Ulica”. Lata, kiedy Katowice stanowiły jeden z głównych krajowych ośrodków awangardy, przypomina m.in. obraz Andrzeja Urbanowicza „Dom Boga”. Ogółem w Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej zgromadzono dotychczas ponad 200 dzieł kilkudziesięciu artystów związanych biografiami z naszym regionem lub odwołujących się do szeroko rozumianej tematyki śląskiej.
Linki do stron zewnętrznych
Śląska Kolekcja Sztuki Współczesnej (strona Fundacji dla Śląska)



 


tagi: