Muzeum Śląskie bogatsze o Kantora

Muzeum Śląskie w Katowicach wzbogaciło się o pierwszy w swoich zbiorach obraz Tadeusza Kantora (1915-1990)
Nowy nabytek to dzieło „Kompozycja abstrakcyjna” z 1963 roku. Obraz jest reprezentatywny dla późnego okresu inspiracji sztuką informel , związanej z nurtem awangardy francuskiej i amerykańskiej. W kompozycji dzieła – niezwykle dynamicznej - tkwi napięcie formy i koloru. Ten okres twórczości Kantora to czas dopełniającej się odwilży w sztuce polskiej rozpoczętej warszawskim Arsenałem i otwieraniem się na zjawiska współczesne w sztuce. Obraz został wykonany w technice olejnej, na kartonie naklejonym na płytę pilśniową. Po przekazaniu z Domu Aukcyjnego „Ostoya” zostanie, w ramach odrębnej kilkudniowej prezentacji przygotowanej na II połowę lipca br., pokazany śląskiej publiczności. Praca Tadeusza Kantora jest pierwszą w zbiorach Muzeum Śląskiego. Poszerza kolekcję polskiego malarstwa współczesnego po 1945 roku, która liczy obecnie 580 obiektów i reprezentuje najciekawszych twórców - przedstawicieli znaczących grup malarskich, jak Wprost czy Grupppa oraz interesujące zjawiska artystyczne, m.in. koloryzm, abstrakcję geometryczną oraz neoekspresjonizm. Wśród licznych autorów znajdujemy w niej prace Józefa Czapskiego, Jerzego Tchórzewskiego, Jerzego Nowosielskiego, Jerzego Dudy-Gracza, Kiejstuta Bereźnickiego, Zdzisława Beksińskiego oraz Franciszka Starowieyskiego. „Kompozycja abstrakcyjna” to nie jedyne dzieło nabyte w minionej aukcji Domu „Ostoya”. Korzystając z prawa pierwokupu, jakie daje fakt bycia prestiżowym „muzeum rejestrowanym”, placówka kupiła kilka innych cennych obiektów: komplet 15 projektów kostiumów i scenografii do sztuk teatralnych autorstwa również Tadeusz Kantora, akwafortę „Kolumna Zygmunta w Warszawie” autorstwa Zofii Stankiewicz (1862-1955), litografię „Tryptyk” z 1984 roku Henryka Stażewskiego (1894-1988), barwną litografię Jana Lebensteina (1930-1999) „Folwark zwierzęcy” z 1974 roku oraz dwie szklane kompozycje wykonane przez Henryka Albina Tomaszewskiego (1906-1993) w 2. połowie lat 80-tych XX wieku: „Patera – kompozycja organiczna” oraz „Kompozycja dynamiczna”.


 


tagi: