Flirt z Tychów do Katowic
Podróż nowoczesnymi pociągami, zakupionymi przez Samorząd Województwa za 88 mln zł
14 grudnia wyruszyły na trasę Tychy Miasto – Katowice cztery zespoły trakcyjne Flirt, zakupione przez Samorząd Województwa Śląskiego za 88 mln zł. Jednocześnie wejdzie w życie tzw. „taryfa pomarańczowa”, która za jeden bilet umożliwi dojazd do dworca i przystanków kolejowych oraz podróż pociągiem tej relacji.
Na inaugurację linii na dworzec Tychy- Miasto przyszły tłumy mieszkańców, którym zafundowano bezpłatne przejazdy do Katowic i z powrotem. Pierwszy pociąg wyruszył w trasę o godzinie 13.53.
Otwarcie linii to wynik porozumienia między Województwem Śląskim a Samorządem Tychów o wspólnej realizacji połączenia pomiędzy Tychami i Katowicami i dostosowania połączeń autobusowo-trolejbusowych do rozkładu jazdy pociągów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Prace nad takim połączeniem autobusowo-kolejowym między Tychami i Katowicami rozpoczęły się w 2006 roku.
W budżecie Województwa Śląskiego na dofinansowanie tych połączeń w 2009 roku przeznaczono 11 mln zł. Wypuszczenie Flirtów na tory oraz „pomarańczowa taryfa” to początek przedsięwzięcia. Do 2011 roku ma zostać zmodernizowana infrastruktura kolejowa: dworce i perony. Mają powstać nowe przystanki. Środki na te inwestycje w wysokości 10 mln euro zostały już zapisane w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego w ramach projektu „Szybka kolej regionalna Tychy- Dabrowa Górnicza. Etap I – Katowice”.
Wprowadzenie „pomarańczowej taryfy” – wygodniejszej dla pasażerów niż oddzielny bilet kolejowy i autobusowy - służy promocji podróży koleją regionalną. Ma odciążyć ruch drogowy, który staje się coraz dłuższy i bardziej uciążliwy dla podróżnych. Zintegrowany bilet można będzie kupić w każdym kiosku gazetowym. Normalny kosztuje 3 zł, ulgowy natomiast 1,50 zł. Bilet jednorazowy jest ważny w autobusie bądź trolejbusie przez 30 minut od momentu skasowania biletu w pojeździe komunikacji miejskiej. Rozpoczęcie podróży pociągiem na podstawie tego samego biletu musi nastąpić do 60 minut od pierwszego skasowania. Bilet kasowany jest ponownie przez konduktora w pociągu i zachowuje swoją ważność do momentu dotarcia pociągu do stacji Katowice.
Trasę do Katowic, liczącą ok. 20 km, Flirt będzie pokonywać w niespełna pół godziny. Docelowo pociąg będzie zatrzymywać się na 10 przystankach.
W otwarciu linii uczestniczyli Piotr Spyra, członek Zarządu Województwa Śląskiego, Elżbieta Kania, wiceprezydent Tychów oraz przedstawiciele spółek grupy PKP.