NIE dla nieuzasadnionych żądań

Po zapowiedzi strajku przez kolejarzy
„Jest niedopuszczalne, by mieszkańcy naszego województwa przez środowiskowe interesy kolejarzy mieli problemy z dotarciem do swoich bliskich na święta Bożego Narodzenia.” – tym stwierdzeniem marszałek Bogusław Śmigielski rozpoczął konferencję prasową zwołaną po zapowiedzi strajku przez związkowców z PKP Przewozy Regionalne. Marszałek zapowiedział, że jeśli PKP Przewozy Regionalne nie będą realizować powierzonych im zadań, to Zarząd Województwa będzie szukał alternatywnych rozwiązań przewozu mieszkańców naszego regionu i podejmie rozmowy z innymi przewoźnikami, m.in. z KZK GOP. „Żądania kolejarzy są nierealne, a przede wszystkim skierowane pod zły adres, bo udziałowcem PKP Koleje Regionalne Województwo Śląskie stanie się dopiero z początkiem nowego roku” – podkreślił Bogusław Śmigielski. Negocjacje w sprawie usamorządowienia PKP Koleje Regionalne trwały długie miesiące, zakończyły się niedawno, przy czym strona formalna tego procesu nie dobiegła końca. Stanie się to 1 stycznia 2009 roku. Województwo Śląskie jest przygotowane do przejęcia udziałów od strony prawnej, merytorycznej i technicznej. Pierwszym krokiem po ich przejęciu będzie zlecenie audytu sytuacji ekonomicznej spółki. Podpisane porozumienie pomiędzy Ministrem Infrastruktury a samorządami województw określa zasady finansowania przewozów regionalnych. Na mocy tego dokumentu Rada Ministrów w latach 2009 – 2020 przeznaczy na zakup, modernizację i naprawy pojazdów kolejowych następujące środki finansowe: z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013- kwotę 175 mln euro, w latach 2009-2015 - z Funduszu Kolejowego - kwotę 800 mln zł. (środki te przekazywane będą w wysokości 100 mln zł rocznie, z wyjątkiem 2009 roku, w którym przekazane zostanie 200 mln zł), w latach 2010-2015 - z rezerwy celowej budżetu państwa kwotę 700 mln zł. (pieniądze będą przekazywane w wysokości 1/6 każdego roku, począwszy od roku 2010), w latach 2016-2020 - z budżetu państwa i programów unijnych – kwotę do 3 851 mln zł na sfinansowanie programu inwestycyjnego w zakresie modernizacji i zakupu taboru kolejowego. Ponadto od 2010 roku zwiększone zostaną dochody województw z tytułu podwyższenia udziału w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) z 14 do 14,75%, w odniesieniu do obecnego systemu naliczania podatku. Samorządy województw będą kontynuować rozmowy prowadzone przez Zarząd PKP PR z przedstawicielami pracowników, dotyczące warunków zatrudnienia w Spółce po jej usamorządowieniu. Żądania socjalno-bytowe związkowców z PKP Przewozy Regionalne sprowadzają się m.in. do zagwarantowania 10-letniego okresu zatrudnienia, w przypadku zwolnienia odprawy w wysokości rocznego wynagrodzenia i średniej płacy na poziomie 120% średniej krajowej. „Czy wobec złej jakości usług i równie trudnej sytuacji finansowej Spółki są to realne oczekiwania?” – pytał Łukasz Czopik, dyrektor generalny Urzędu Marszałkowskiego. W mijającym roku Województwo Śląskie dofinansowało PKP Przewozy Regionalne kwotą ponad 83 mln zł, w 2009 roku planuje się wsparcie finansowe na poziomie 100 mln zł. W konferencji uczestniczył także Jacek Stumpf, dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego.
Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
   Marszałek Bogusław Śmigielski    Konferencja prasowa