Drogi wojewódzkie w 2009 r.
W tym roku na modernizację i utrzymanie dróg wojewódzkich zaplanowano 282,1 mln zł z budżetu Samorządu Województwa
Dwie główne inwestycje to budowa przejazdu pod torami kolejowymi w Pszczynie (DW 933) i gruntowna przebudowa ponad dwukilometrowego odcinka DW 941 między Wisłą Głębcami a przełęczą Kubalonka.
Przygotowania do tych inwestycji trwały wiele lat. W ubiegłym roku przeszkodą w rozpoczęciu przebudowy trasy przez Kubalonkę było odwołanie przetargu. Wszystkie oferty spełniające wymogi formalne opiewały na kwoty daleko przewyższające, to na co Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach był przygotowany, zgodnie z planem budżetowym. W Pszczynie procedura przygotowania inwestycji przeciągnęła się o ponad rok w związku z protestami, które wniesiono na decyzję wojewody dotyczącą uwarunkowań środowiskowych.”
Obecnie na DW 941 prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Wykonawca, po niespełna dwóch miesiącach prac, wykonał prawie w całości system odwodnienia. Było to o tyle trudne zadanie, że trzeba było drążyć wykopy w twardym, skalistym gruncie. Przebudowa odcinka DW 941, liczącego 2,2 km i budowa nowego mostu w Głębcach kosztować będzie prawie 27 mln złotych. Zakończenie tej inwestycji planowane jest 30 października br. W kolejnych latach będą przebudowywane następne odcinki tej drogi w Głębcach i Istebnej. Całość tego przedsięwzięcia pochłonie prawdopodobnie ponad 100 mln zł.
W Pszczynie, na budowie przejazdu pod torami kolejowymi, w przyszłym roku będzie przywrócony ruch pojazdów. Obiekt kosztować będzie 54 mln zł. Wybudowane zostaną dwie ściany (tzw. szczelinowe) i dwa niezależne wiadukty (swego rodzaju „kładki”) dla dwóch torów kolejowych ponad drogą.
W pierwszym półroczu zakończono kilka inwestycji rozpoczętych w minionym roku. W Wodzisławiu Śląskim dobiegła końca przebudowa skrzyżowania ulic Matuszczyka i Pszowskiej (DW 933). Trwają końcowe prace porządkowe w Zawadach, gdzie kosztem ponad 20 mln zł wybudowano nowy most nad Liswartą. Między Raciborzem a Kornicami zakończono remont nawierzchni na DW 416. Podobnie na DW 938, między Pawłowicami a Pruchną, kończy się remont nawierzchni rozpoczęty w 2008 roku. W najbliższym czasie zakończy się także remont nawierzchni na DW 907 między Bruśkiem a Koszęcinem. Ta inwestycja rozpoczęła się wiosną tego roku. Przez kilka tygodni droga była całkowicie zamknięta.
Wyremontowany został także ponad dziesięciokilometrowy odcinek DW 793 pomiędzy Złotym Potokiem a Żarkami. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 5 mln zł. Przebudowano skrzyżowanie DW 905 i 907 w Boronowie.
Do początku grudnia sfinalizowany zostanie remont przepustu na DW 921 w Pilchowicach. Naprawiany jest także korpus drogi, który osunął się w wyniku wzmożonego ruchu ciężarówek zwożących kruszywo na budowę autostrady A1. Ponieważ grunt jest podmokły teren wzmocniono tzw. „mikrowałami”. Droga była całkowicie zamknięta. Teraz ruch przywrócono.
W tym czasie zakończy się także remont mostu nad kanałem Ulga w Raciborzu (DW 919). Koszt remontu wyniósł ponad 5 mln złotych. Likwidowane są skutki korozji betonowej konstrukcji mostu. Wybudowany będzie system odwodnienia i oczyszczania wód opadowych. Poszerzone zostaną chodniki. Trwają jednocześnie ostatnie przygotowania do wyremontowania nawierzchni DW 919 od mostu do Raciborza Markowic. W tym roku kosztem 4,6 ml zł renowacji poddany zostanie pierwszy z dwóch odcinków tego fragmentu drogi. Przygotowanie tego przedsięwzięcia wymagało wycięcia ponad 100 drzew.
Rocznie remontuje się gruntownie ok. 100 km dróg.
Prowadzone są również inwestycje na drogach wojewódzkich powierzone do realizacji gminom lub powiatom porozumieniami zawieranymi z Województwem Śląskim. Zadania te realizowane są w całości z budżetu województwa lub na ich realizację gminy lub powiaty udzielają pomocy finansowej województwu. Lista tych przedsięwzięć liczy 77 pozycji. Niektóre są w fazie realizacji, inne na etapie projektowania lub uzgodnień. Są to przeważnie ciągi rowerowo-piesze, chodniki, zatoki autobusowe, skrzyżowania. Często mamy do czynienia z bardzo ważnymi obiektami dla lokalnych społeczności.
W tym systemie zrealizowanych będzie m.in.: budowa chodnika w Pszowie (DW 933), w Istebnej (DW 943) i Jeleśni (DW 945), budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW 793 w Leśniakach i Żelisławicach, podobny ciąg w Sadowie i Strzebinie (DW 906), przebudowa skrzyżowania DW 937 z DP S 2627 w Zebrzydowicach i dziesiątki innych.
Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowuje także kolejne inwestycje, które realizowane będą w przyszłym roku i w latach następnych. Dotyczy to planowania budowy nowego ciągu DW 945 w Żywcu (tzw. północnej obwodnicy) oraz dalszych etapów remontu DW 941 w Wiśle Głębcach. Przygotowywane są projekty budowy mostu w Świnnej i przebudowy skrzyżowania (DW 945), remontu DW 933 w Pszczynie, obwodnicy Sośnicowic (DW 408 i 919).
W planie zadań przewidzianych do realizacji w br. ujęte są 134 zadania. W br. na ich realizację zaplanowano w budżecie województwa środki w wysokości 234,4 mln zł.
Oprócz zadań inwestycyjnych i remontowych prowadzone jest bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich i obiektów inżynierskich. Bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich na terenie 3 powiatów i utrzymanie wszystkich obiektów inżynierskich realizuje ZDW w Katowicach kosztem około 25 mln rocznie. W pozostałych 14 powiatach utrzymanie dróg wojewódzkich (z wyjątkiem obiektów inżynierskich) realizują powiaty z którymi Województwo Śląskie zawarło porozumienia. Koszt bieżącego utrzymania dróg w 14 powiatach to około 32,7 mln zł rocznie.