Z Katowic do Warszawy w dwie godziny albo jeszcze szybciej

Stolica Województwa ma być włączona do sieci Kolei Dużych Prędkości

Projektowi modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej oraz włączeniu Katowic do sieci Kolei Dużych Prędkości poświęcone było spotkanie wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta z samorządowcami, parlamentarzystami i przedstawicielami środowisk gospodarczych. Projekt Kolei Dużych Prędkości to projekt przygotowany PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nowoczesna linia przypominająca literę Y ma połączyć Wrocław, Poznań, Łódź i Warszawę. W planach tworzenia systemu szybkiej kolei między Warszawą, Wrocławiem, Krakowem, Katowicami, Poznaniem i Łodzią jest modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej. Pozwoli to na zwiększenie prędkości kursujących pociągów ze 160 do 200 km na godzinę. Projektowana linia, wspólnie z Centralną Magistralą Kolejową (CMK) utworzy "kręgosłup" polskiej sieci kolejowej, umożliwiający wykorzystanie szybkich połączeń do skomunikowania praktycznie wszystkich regionów i będzie służył także usprawnieniu połączeń międzynarodowych.

Zgodnie z planami inwestycyjnymi do 2013 roku zostaną na CMK przebudowane przejazdy jednopoziomowe na dwupoziomowe, zostanie stworzony elektroniczny system nadzoru pracy maszynisty. W następnej perspektywie do roku 2020 powinny zostać zakończone najważniejsze prace mające na celu przystosowanie infrastruktury do Sieci Kolei Duzych Prędkości i obsługi pociągów rozwijających maksymalną prędkość 300 km/h. W spotkaniu na temat kolei udział wzięli m.in. marszałek Bogusław Śmigielski, wojewoda Zygmunt Łukaszczyk, prezes Zarządu PKP SA Andrzej Wach, prezes Zarządu PKP PLK Zbigniew Szafrański oraz samorządowcy i parlamentarzyści.