ZDW w Katowicach wdrożył europejskie normy techniczne

Podczas XVI edycji Targów Autostrada Polska w Kielcach wręczono nagrody redakcji miesięcznika „Polskie Drogi", Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Wśród nagrodzonych znalazł się Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Uhonorowano go za „opracowanie i wdrożenie wytycznych przy realizacji inwestycji drogowych służących podnoszeniu jakości i trwałości dróg".

Od początku tego roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wprowadził własne specyfikacje techniczne dotyczące remontowanych dróg wojewódzkich. Jest to zestaw wytycznych opracowany przez specjalistów ZDW w Katowicach, będący implementacją norm Unii Europejskiej. Dotychczas w skali kraju nie prowadzono jednolitych norm w zakresie jakości i własności technicznych materiałów używanych do budowy i remontów dróg. Projektanci i wykonawcy mają dużą swobodę w stosowaniu rozmaitych rozwiązań technicznych.

„Nasze doświadczenia z początków tej dekady pokazały, że każdy z remontowanych odcinków dróg wojewódzkich miał inną konstrukcję nawierzchni, inne specyfikacje techniczne, inne wymagania materiałowe. Nie pozostawało to bez wpływu na jakość i trwałość dróg" - mówi dyrektor ZDW w Katowicach.

W roku 2005 rozpoczęły się prace nad wprowadzeniem norm europejskich do warunków polskich, tak by można było je zastosować przy projektowaniu i remontach dróg wojewódzkich w regionie. Efektem tej pracy są specyfikacje uwzględniające najnowsze europejskie normy techniczne. Opisują one takie elementy konstrukcji drogi i materiały stosowane do ich budowy, jak mieszanka mastyksowo-grysowa SMA11S i beton asfaltowy AC11S (stosowane do warstwy ścieralnej) oraz beton asfaltowy AC16W i AC22W (stosowane do warstwy wiążącej), a także beton asfaltowy AC22P (stosowany do podbudowy asfaltowej). Ponadto przyjęte wytyczne opisują wiązania międzywarstwowe i podbudowę z kruszywa stabilizowanego mechanicznie o grubości 20 cm.

Ważne jest, że wytyczne zostały sprawdzone w praktyce, co pokazało, że w pełni odpowiadają nie tylko oczekiwanym wysokim parametrom technicznym, ale także są do zrealizowania w polskich warunkach technicznych i ekonomicznych.