Porozumienie Województw na rzecz Korytarza Bałtyk – Adriatyk

W Gdyni podpisano porozumienie pomiędzy polskimi regionami ulokowanymi wzdłuż trasy przebiegu Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk

Wynika ono z chęci zacieśnienia współpracy pomiędzy polskimi sygnatariuszami porozumień, które zostały zawarte w zeszłym roku w Brukseli. 6 października 2009 r. czternaście regionów reprezentujących Polskę, Czechy, Słowację, Austrię i Włochy podpisało porozumienie na rzecz „niezwłocznej realizacji korytarza kolejowego Północ - Południe" (Gdańsk/ Gdynia - Warszawa - Katowice - Brno/ Bratysława - Wiedeń - Bolonia). Następnie 3 grudnia dziewięć regionów reprezentujących Polskę, Czechy i Austrię podpisało wspólną deklarację wyrażającą europejskie i regionalne znaczenie osi autostrady Gdańsk - Katowice - Brno - Wiedeń (projekt priorytetowy TEN-T nr 25).

Wraz podpisaniem porozumienia pomiędzy siedmioma polskimi regionami, przez które przechodzi Korytarz, powołana zostanie grupa robocza złożona z przedstawicieli poszczególnych województw (pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, śląskiego i wielkopolskiego), działająca pod przewodnictwem województwa pomorskiego. W obradach marszałka Bogusława Śmigielskiego reprezentował Sekretarz Województwa Łukasz Czopik.

Celem inicjatywy jest wspólny, jednolity głos polskich regionów w europejskiej i ogólnopolskiej dyskusji na temat roli Morza Bałtyckiego, gospodarki morskiej i przebiegu korytarzy transportowych. Ważna jest świadomość wagi korytarza transportowego w rozwoju regionów oraz podejmowanie starań na rzecz umieszczania odpowiednich zapisów w dokumentach strategicznych, rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej w Korytarzu, a także powstawanie centrów logistycznych, punktów intermodalnych i stref ekonomicznych.

Na skutek zmian w kierunkach handlu światowego międzynarodowe drogi transportowe ulegają przesunięciu, rosną przeładunki portowe. Wzrasta znaczenie kontaktów UE z Chinami. Przemiany te dowartościowują korytarz Bałtyk - Adriatyk, który prowadzi do Morza Śródziemnego, a stamtąd przez Kanał Sueski do Azji.

W Polsce trwa budowa autostrady A-1 oraz modernizacja linii kolejowej E-65. Zadaniem poszczególnych regionów jest wytworzenie wartości dodanej do infrastruktury korytarza i  sprawienie, aby był  wykorzystywany do wożenia ładunków z pomorskich portów w głąb lądu. Wzrost rangi przewozów morskich w obsłudze handlu zagranicznego RP oraz przewozów tranzytowych ze Skandynawii w kierunku Morza Śródziemnego oznacza korzyści dla polskich województw ulokowanych wzdłuż trasy przebiegu korytarza.