Kolejny krok w stronę e-administracji
Usprawnienie komunikacji, krótsze kolejki i możliwość załatwienia spraw urzędowych bez wychodzenia z domu to atuty projektu „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej", który już niebawem ruszy w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim
Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wynosi prawie 8 mln zł. Obok pieniędzy unijnych w kwocie ok. 6,4 mln zł przedsięwzięcie zostanie sfinansowane ze środków własnych urzędu w wysokości ok. 1,6 mln zł.
Zdaniem Marszałka Województwa Śląskiego Adama Matusiewicza projekt ma duże znaczenie nie tylko dla urzędników. „To jest projekt skierowany do mieszkańców. Każda sprawa, którą będziemy chcieli załatwić np. paszport, wszystko będzie można zrealizować drogą elektroniczną, nie wychodząc z domu. Ten system bardzo usprawni funkcjonowanie administracji" - podkreślił marszałek.
Głównym celem projektu jest integracja wewnętrzna służb Wojewody Śląskiego, przy jak najszerszym wykorzystaniu narzędzi informatycznych wspomagających pracę i integrację poszczególnych urzędów. Projekt ma m.in. ułatwić mieszkańcom korzystanie z usług administracji rządowej realizowanych drogą elektroniczną i ograniczyć koszty jej działalności przez centralizację zadań obsługowych.
Umowę zawartą między Województwem Śląskim, reprezentowanym przez zarząd, a Wojewodą Śląskim podpisali: marszałek Adam Matusiewicz, wicemarszałek Mariusz Kleszczewski oraz wojewoda Zygmunt Łukaszczyk.
Realizacja projektu „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej" zakończy się w 2012 roku.
Województwo Śląskie jest liderem we wprowadzaniu e-usług publicznych. W 2008 r. ruszył w regionie System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP).
W realizację przedsięwzięcia zaangażowanych jest obecnie 79 jednostek samorządu terytorialnego. W zasięgu oddziaływania urzędów włączonych w SEKAP mieszka ponad 3 milionów mieszkańców. System umożliwia obywatelom, przedsiębiorcom i organizacjom rozpoczęcie i załatwienie spraw urzędowych przez Internet. Przedsiębiorcy drogą elektroniczną mogą przeprowadzić całą procedurę związaną z m.in. wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, otrzymaniem niezbędnych zaświadczeń, licencji czy koncesji. Możliwość kontrolowania przebiegu procedury i załatwiania sprawy przez każdego interesanta zapewnia zobiektywizowanie pracy urzędników, przejrzystość realizacji każdego z etapów ich działania. Dzięki najwyższym standardom bezpieczeństwa e-urząd w SEKAP gwarantuje poufność danych, a wstępna weryfikacja pozwala uniknąć błędów w kontakcie z urzędem. SEKAP powstał z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.