Śląska Rzecz przyznana

Identyfikacja wizualna kampanii promocyjnej turystyki województwa śląskiego w Północnej Nadrenii-Westfalii „Guck mal! Schlesien" oraz kocioł R-eco Pellet z Cieszyna to zwycięskie projekty szóstej edycji konkursu „Śląska Rzecz" organizowanego przez Zamek Cieszyn.

W kategorii grafika użytkowa  wygrała Identyfikacja wizualna kampanii promocyjnej turystyki województwa śląskiego w Północnej Nadrenii-Westfalii w 2010 roku „Guck mal! Schlesien". Projekt na zlecenie Wydziału Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przygotował zespół pod kierunkiem Matyldy Sałajewskiej, a wdrożeniem zajęła się spółka Business Consulting z Katowic. Jury doceniło kompleksowość projektu, jego stronę graficzną oraz użyte nośniki, ich różnorodność i dowcip. „Paradoksalnie pomógł nam kryzys finansowy, ponieważ planowaliśmy wykupić reklamy w gazetach, radiu, telewizji, ale okazały się zbyt kosztowne. Postawiliśmy więc na designerską kampanię. Business Consulting oraz grupa projektantów przedstawili świeże, niekonwencjonalne pomysły i latem zeszłego roku zawładnęliśmy na kilka dni  Düsseldorfem" - podsumował Tomasz Stemplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. „Odpowiedzieliśmy na potrzeby Niemców. To zupełnie inni odbiorcy. Mają rozwinięty design  w porównaniu z Polską. Trzeba było zrobić coś, co przyciągnie ich uwagę, z humorem i nietypową kuchnią, a nie jakąś jarmarczną imprezę, uciec od ciężkiego śląskiego klimatu, nie bazować na tradycyjnych symbolach. I się udało" - dodała Matylda Sałajewska.

W kategorii produkt najwyższą ocenę jury zyskał kocioł R-eco Pellet wyprodukowany przez cieszyńską spółkę MCI. Jego projektantami są Robert Kopoczek, Szymon Fedrizzi, oraz Mieczysław Świgoń i Tomasz Kipka. Jurorzy przyznali, że produkt spełnia standardy europejskie, jest dobrze zaprojektowany, zaś jego obsługa intuicyjna i bezpieczna. Docenili też postęp, jaki w rozwoju wzorniczym produktów poczyniła cieszyńska firma. „Konkurs zainspirował nas do tego, by poprawić design naszego produktu, ale również patrzyliśmy na to, czego oczekują przyszli klienci. Dawno już odeszliśmy od tego, że nasze kotłownie są brzydkie i brudne, to ważny element naszego domu. A więc wymaga nie tylko ekonomicznego, ekologicznego, ale i eleganckiego sprzętu" - mówiła Urszula Kałuża, kierownik działu handlu spółki MCI z Cieszyna. 

Nominowany do nagrody i prezentowany na pokonkursowej wystawie jest także album fotograficzny „Śląskie do przodu", zrealizowany na zlecenie Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przez zespół projektowy Presso media+design oraz Martę Noszkę-Bubak ze Studia Malutka.

Nagroda specjalna trafiła do połączonych sił Kafti Design i DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości za kolekcję „Mała Rzecz" złożoną z taśm, fartuszków i poduszek. To część społecznego projektu, który urzekł jurorów, bo uczył dzieci technologii i projektowania użytkowych produktów. Te z kolei są oferowane do sprzedaży, a dochód  jest przeznaczany  na potrzeby dzieci z krajów rozwijających się. „Idea naszego projektu polegała na tym, żeby dzieci zaprojektowały rzecz, która pomoże innym dzieciom, w tym wypadku szkole w Kamerunie" - wyjawiła Magda Eksner z DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości. „Edukacja to jedyna szansa wybicia się dla tych dzieci, to narzędzie zwalczania ubóstwa. Dlatego cieszy nas ta nagroda, bo zwraca uwagę na ten ważny problem społeczny" - dodała Monika Brauntsch z Kafti Design.

„Coraz więcej firm wie, że „Śląska Rzecz" to znacząca marka. Do naszego konkursu zgłaszają się nawet duże firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, które mają odwagę inwestowania w dobry design i konkurowania z innymi" - stwierdziła Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn, który od sześciu lat organizuje konkurs.

„Zgłoszone do konkursu produkty i opracowania cechowały profesjonalizm projektów i wysoka jakość wykonania - podsumował Wojciech Małolepszy, przewodniczący jury, które nominowało do wystawy 11 produktów i 17 projektów graficznych. Można je oglądać na wystawie w Zamku Cieszyn, która będzie prezentowana do końca lipca. Ekspozycja będzie też pokazana m.in. w Muzeum Śląskim w Katowicach (2-25 września) oraz na festiwalu Łódź Design (20-30 października).

Konkurs „Śląska Rzecz" jest organizowany w ramach projektu Design Silesia. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
 Laureaci 6. edycji konkursu "Śląska Rzecz"

Załączniki
Lista laureatów