W Parku Śląskim już się nie zgubisz

Powstał projekt informacji wizualnej

Jak trafić do Planetarium Śląskiego? Ile potrwa spacer z Kapelusza do zoo? Gdzie w razie potrzeby wezwać pomoc? Wkrótce odpowiedzi na te pytania znaleźć będzie można na specjalnych tablicach. Projektanci z katowickiej Akademii Sztuk Pięknych zakończyli pracę nad systemem informacji wizualnej dla Parku Śląskiego.

Dzięki systemowi odwiedzający park dowiedzą się nie tylko, jak dotrzeć do najważniejszych obiektów, ale sprawdzą też, gdzie są parkingi, toalety, miejsca do gry w szachy, a także - w razie nieszczęśliwego wypadku - łatwo określą swoją lokalizację. Zaprojektowany system informacji wizualnej pomoże odwiedzającym lepiej orientować się w tym ogromnym 640-hektarowym parku.

Jak tłumaczy zespół projektowy - Anna Kmita, Justyna Kucharczyk, Agnieszka Nawrocka, Jadwiga Rataj, Andrzej Sobaś - system został wykonany z dużym szacunkiem dla parkowej przestrzeni. „Jeżeli ludzie wiedzą czego się spodziewać, czują się bezpieczniejsi i chętniej korzystają z danych miejsc - twierdzi Justyna Kucharczyk. - Taki system na pewno buduje pozytywny wizerunek parku, pozwala „oswoić" tę przestrzeń. Daje świadomość z czego możemy skorzystać. Mówi o tym, gdzie są zbiorniki wodne, tereny zalesione, duże łąki, konkretne atrakcje".

W pierwszej kolejności odwiedzający jest informowany o wejściach i wjazdach do parku. Kolejnym krokiem jest pokazanie całego terenu oraz jego oferty na mapie głównej. Następnie, w wybranych miejscach, pojawi się schemat - wycinek mapy - szczegółowa informacja, która dotyczy konkretnej części Parku. W pobliżu ważnej funkcji lub obiektu, będzie umieszczona informacja kierunkowa, naprowadzająca do tej funkcji (np. do Planetarium: prosto, 5 minut). Ostatni etap to potwierdzenie lokalizacji - tabliczka z opisem rożnych miejsc.

Prace nad systemem trwały prawie dwa lata. Jego autorzy sporządzili i przeanalizowali obszerną dokumentację związaną z układem alejek i zakamarków Parku, rozmawiali z jego użytkownikami, prowadzili dyskusje z pracownikami i dyrekcją, jak park powinien być postrzegany. „Z wywiadów z gośćmi dowiedzieliśmy się, że ludzie nie tylko cenią sobie bogatą ofertę parku, ale przede wszystkim kontakt z przyrodą" - podkreśla Justyna Kucharczyk.

Idea projektu polega na wprowadzeniu takich rozwiązań, aby wprowadzane w przestrzeń parku informacje oraz nośniki informacji nie przysłaniały natury, ale żeby harmonijnie z nią współgrały. Autorzy założyli, że przyroda jest najważniejsza. Nośniki ma charakteryzować trwałość i wysoka jakość. W projekcie zastosowano głównie beton, w specjalnie opracowanej, innowacyjnej technologii, przez co jest bardziej odporny na zniszczenia. Beton jest barwiony oraz przystosowany do druku na jego powierzchni. „Mamy nadzieję, że nasze rozwiązanie będzie bardziej spójne, trwałe oraz będzie się podobało, dzięki czemu uniknie dewastacji. Na tym polegała trudność tego projektu: z jednej strony nośniki muszą być zauważalne, a drugiej nie mogą konkurować z otoczeniem. Nie chcieliśmy, żeby były w parku najważniejsze" - mówi Andrzej Sobaś.

System zawiera elementy stałe oraz tymczasowe, zmieniające swoja treść i umiejscowienie, pojawiające się np. przy okazji oznaczenia wystawy kwiatów, wypożyczalni sprzętu, cenników itp. Nośniki zostały rozmieszczone w strategicznych punktach: w miejscach, gdzie natężenie ruchu jest największe, będzie można korzystać z map obejmujących cały Park, mniejsze elementy mają obszarowo „zachodzić na siebie", podczas spaceru będzie można na nie trafić średnio co 15 minut. „Zależało nam też na tym, aby nie zarzucić parku nadmiarem informacji" - mówi Anna Kmita. Nowy system jest bardzo dużym przedsięwzięciem. Będzie wprowadzany etapami. Pierwsze tablice mają pojawić się wiosną przy głównych alejach.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
   Oznaczenie miejsca  Oznaczenie kierunku  Atrakcje sportowe

Linki do stron zewnętrznych
Więcej na stronie parku