Śląskie: rozwija się branża nieruchomości

O rozwoju branży nieruchomości w województwie śląskim mówiono podczas konferencji „Property Forum"

Uczestnicy spotkania rozmawiali o rozwoju centrów handlowych, popycie na powierzchnie biurowe oraz magazynowe, a także o perspektywach dla hotelarstwa.

Podczas konferencji członek Zarządu Województwa Śląskiego, Arkadiusz Chęciński mówił o promocji gospodarczej regionu. Województwo, jako pierwsze w Polsce opracowało i wdrożyło „Strategię komunikacji marketingowej w zakresie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej". Na jej podstawie zrealizowano kampanie promujące potencjał gospodarczy województwa. W roku 2010 była to „Invest In Silesia", rok późnej „Śląskie. Sukces w genach". W tym roku inwestorów do województwa zachęcała kampania „Województwo Śląskie - tu się inwestuje".


Śląskie jako pierwsze województwo wprowadziło także zintegrowany system informujący o możliwościach inwestycyjnych  www.invest-in-silesia.pl. W jednym miejscu zebrano wszelkie informacje niezbędne inwestorom, ułatwiając im w ten sposób podejmowanie decyzji i oszczędzając ich czas. Zastosowano nowoczesne technologie inteligentnego przeszukiwania Internetu, wyszukiwania semantycznego, automatycznego tłumaczenia i udostępniania danych. Obecnie w systemie znajduje się ponad 200 ofert inwestycyjnych. W projekcie uczestniczą 93 gminy oraz powiaty.
W strukturze Urzędu Marszałkowskiego działa Śląskie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów. Należy ono do krajowej sieci tego typu centrów współpracujących z Ministerstwem Gospodarki.

Z kolei wicemarszałek Mariusz Kleszczewski mówił o przyszłości branży hotelarskiej. Jego zdaniem bodźcem do rozwoju mogą być realizowane obecnie duże inwestycje infrastrukturalne w Katowicach,  jak np. Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, Muzeum Śląskie, siedziba NOSPR, czy też Spodek. Te instytucje będą przyciągać tysiące uczestników i zwiedzających. Wpływ na rozwój hotelarstwa mają również wielkie wydarzenia jak np. Europejski Kongres Gospodarczy (6 tys. gości), Europejski Kongres Małej i Średniej Przedsiębiorczości (3 tys. gości), czy Forum Nowej Gospodarki. Magnesem przyciągającym ludzi do województwa są także wydarzenia muzyczne i promocyjne jak Off Festiwal, Festiwal Tauron Nowa Muzyka (każda ok. 10 tys. osób), Industriada - Święto Szlaku Zabytków Techniki (75 tys. odwiedzających).


Województwo Śląskie to także duży potencjał turystyczny. W 2012 roku do ok. 4 mln wzrosła liczba turystów. W tej liczbie ok. 2,4 mln to turyści przyjezdni.
Głównym narzędziem wspierającym rozwój turystyki był Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007-2013; w priorytecie III - Turystyka - zabezpieczono na ten cel kwotę 110,4 mln euro. Ze środków tych zrealizowano działania z zakresu infrastruktury zaplecza turystycznego, infrastruktury okołoturystycznej, systemu informacji turystycznej oraz promocji turystyki, podnosząc tym samym jakość obsługi przyjeżdżających do regionu i zapewniając im coraz lepsze warunki pobytu.


Od 2007 roku wpływ na zainteresowanie walorami turystycznymi województwa ma realizacja polityki rozwoju i promocji walorów turystycznych regionu. Te działania przyniosły już efekty: zmienia się wizerunek regionu z typowo przemysłowego na przemysłowo-turystyczny, rosną skojarzenia z czystym środowiskiem naturalnym, pięknymi krajobrazami, produktami turystycznymi