Budowa DTŚ w Gliwicach będzie kontynuowana

Województwo Ślaskie podpisało z Miastem Gliwice umowę współpracy przy budowie odcinka G2 Drogowej Trasy Średnicowej

Pozwoli to miastu na uruchomienie na tę inwestycję ok. 450 mln zł zapisanych w unijnym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.
Pierwotnie odcinek G2 był dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, podobnie jak budowane równolegle zabrzańskie odcinki Z3 oraz Z4 i gliwicki G1. Podczas realizacji tego odcinka pojawiła się kilkusetmilionowa luka. To efekt zwiększenia się kosztów realizacji tej inwestycji.

W ubiegłym roku samorządy Województwa Śląskiego i Gliwic uzgodniły z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego przeniesienie budowy G2 z RPO do Krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto Gliwice zostało w ten sposób beneficjentem tych środków unijnych, a za realizację inwestycji mają być odpowiedzialne Gliwice i Województwo Śląskie.
Podpisanie umowy między samorządami było potrzebne, by Gliwice mogły zawrzeć umowę współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na kwotę ok. 450 mln zł.


„Te środki, których beneficjentem będą Gliwice, zamykają luki w finansowaniu ostatniego odcinka G2. Zatem najpewniej w przyszłym roku zakończą się na nim prace. Będzie to zakończenie tej największej inwestycji Województwa Śląskiego, którą samorząd wojewódzki prowadzi w imieniu miast, przez które przebiega Drogowa Trasa Średnicowa" - powiedział marszałek Mirosław Sekuła.

Marszałek podkreślił także, że umowa zawiera ważne zapisy dotyczące podziału odpowiedzialności za ewentualne koszty podczas realizacji inwestycji. Stanowiło to jeden z głównych punktów negocjacji dotyczących treści umowy.
„Każdy odpowiada za realizację zadań w takim zakresie, jakie wynikają z tej umowy" - powiedział marszałek Sekuła.

Planowany łączny koszt realizacji odcinka G2 to ok. 954,6 mln zł. Dotychczas wykonano prace na kwotę ok. 386,9 mln zł.
Oprócz dofinansowania unijnego, źródłami dofinansowania inwestycji są rezerwa subwencji ogólnej oraz środki Miasta Gliwice.

Budowa Drogowej Trasy Średnicowej to największa inwestycja Samorządu Województwa Śląskiego. Urząd Marszałkowski wraz ze spółką DTŚ SA w Katowicach w imieniu samorządów miast realizuje tę inwestycję na podstawie porozumienia zawartego w 1999 r.

Na budowę DTŚ od Katowic do Gliwic wydano łącznie ok. 2,8 mld zł. Trasa z Katowic do Zabrza kosztowała ok. 1,5 mld zł. Natomiast na odcinkach od Zabrza do Gliwic wykonano obecnie prace o wartości ok. 1,3 mld zł. Łączny koszt DTŚ od Zabrza do Gliwic na wszystkich odcinkach budowlanych (od Z1 do Z4 oraz G1, G2) szacowany jest na 1,9 mld zł.

W najbliższy piątek zostaną otwarte dwa odcinki Z3 oraz Z4 w Zabrzu. Będzie to zamknięcie tej inwestycji w mieście. Należy przypomnieć, że w Zabrzu kierowcy mogą korzystać już z odcinków Z1 oraz Z2.

Odcinek G1 w Gliwicach ma być ukończony do końca października 2014 roku. Środki na realizację inwestycji na odcinkach Z3, Z4, G1 w Zabrzu i Gliwicach pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, środków centralnych oraz budżetów miast.