Alstom w Chorzowie wyprodukuje ekspresowe piętrusy

Zakłady Alstom produkujące pociągi. Wizyta w chorzowskim zakładzie ALSTOM. fot. Tomasz Żak / BP UMWS
Marszałek Wojciech Saługa odwiedził chorzowski zakład firmy Alstom

PKP Intercity podpisało umowę na zakup 42 zespołów trakcyjnych od francuskiej firmy Alstom.

– Produkcja pociągów właśnie w Chorzowie uosabia nowoczesność, wielki potencjał i ogromne możliwości, jakimi dysponujemy – podkreślił marszałek Wojciech Saługa podczas wizyty w chorzowskim zakładzie.

Jeszcze w listopadzie sfinalizowano umowę między PKP Intercity a firmą Alstom, która wygrała przetarg (ze szwajcarską spółką Stadler) na 42 piętrowe pociągi. Każdy z nich będzie mógł przewozić ponad 550 pasażerów. Umowa może też być powiększona o kolejne zamówienie na 30 pojazdów. Jej wartość wynosi 4,1 mld zł za podstawowe zamówienie. Alstom będzie też odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów, a koszt utrzymania to prawie 2,8 mld zł.

To największa umowa taborowa w historii Polski. Będą to także pierwsze piętrowe pociągi ekspresowe we flocie PKP Intercity. Nowe jednostki pojadą z Warszawy na Śląsk, do Krakowa, Białegostoku, Łodzi, Gdańska i Białegostoku oraz Terespola.

Pojazdy będą produkowane w Chorzowie, gdzie znajduje się fabryka producenta. PKP Intercity liczy na to, że już za około 3,5 roku z pociągów skorzystają pierwsi pasażerowie. Według kontraktu wszystkie składy zostaną przekazane przewoźnikowi na początku 2032 roku.

- Chorzowska fabryka zatrudniająca 2,5 tys. pracowników jest jednym z najbardziej zaawansowanych zakładów należących do tego producenta na świecie. To ogromny prestiż – przypomina marszałek Wojciech Saługa.

Z kolei w fabryce Alstom w Nadarzynie powstaną wózki do pociągów. Wyprodukowane pociągi należą do rodziny Coradia Max. W tych pojazdach łączy się wagony jednopiętrowe z piętrowymi. W konfiguracji zaproponowanej PKP Intercity - ze względu na wymóg dotyczący pojemności składów) będą to 4 wagony piętrowe (skrajne) i 2 jednopokładowe (środkowe). W przestrzeni jednopiętrowej zostaną wzięte pod uwagę potrzeby osób niepełnosprawnych, rowerzystów oraz podróżnych, którzy będą chcieli spożyć posiłek. Dzięki modułowej konstrukcji pojazd zostanie łatwo dostosowany do specyfiki tras i potrzeb przewoźnika.

 

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi. Zakłady Alstom produkujące pociągi.