Branża SH szansą dla regionu
W panelu uczestniczyli: Beata Białowąs, członek zarządu Województwa Śląskiego, Tomasz Gardian, dyrektor ds. Innowacji i Nowych Technologii w Śląskim Fundusz Rozwoju, Jacek Miketa, wiceprezes Funduszu Górnośląskiego, Mateusz Rzeszowski, zastępca dyrektora Wydziału Organizacyjno-Prawnego i Projektów Specjalnych w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, Marcelina Chojnacka, koordynator Public Advocacy w SoDA, Jan Zborowski, CO Founder w SoftwareMill, Przemek Grzywa, Co-CEO & Co founder w Revolve Healthcare, Bartosz Kępa, CFO iteo.
Branża software house’ów w uproszczeniu zajmuje się tworzeniem dedykowanych aplikacji i oprogramowania na zamówienie. Pobyt na tego rodzaju usługi w ostatnich latach jest bardzo duży a tendencja cały czas wzrostowa. Szacuje się, że organizacja Software Development Association Poland - SoDA łącząca branżę Software House w Polsce zrzesza 150 firm, które zatrudniają 150 tys. osób, z tego 10 proc. na Śląsku.
– Kolejne lata pokazują, że branża SH i IT stale się umacnia. Zależy nam na rozwoju tego sektora poprzez wypracowanie współpracy na szczeblu regionalnym i ogólnopolskim. Chcemy rozwijać kardy. To wyzwanie, nad którym musimy wspólnie popracować – mówił Jan Zborowski, CO Founder w SoftwareMill.
– Jako samorząd województwa śląskiego jesteśmy otwarci na współpracę z branżą SH, IT. Brakuje nam fachowców w tej dziedzinie. Zapotrzebowanie szacowane jest na 5 tys. programistów. Pod koniec 2019 roku przyjęliśmy Program Rozwoju Województwa Śląskiego, mamy opracowane dokumenty, które możemy już wykorzystać w rozwoju tego sektora. Proszę pamiętać, że planujemy budżet na lata 2021-2027 wykorzystywanie nowych technologii jak najbardziej jest tutaj ujęte. Liczę, że tego typu spotkania pomogą poznać Państwa oczekiwania względem województwa – mówiła Beata Białowąs, członek zarządu Województwa Śląskiego.
Klientami firm zajmujących się SH są głównie zagraniczni odbiorcy. Wynika to z większego zapotrzebowania na tego typu usługi i lepsze kontrakty. Małe i średnie firmy w regionie często nie są zainteresowane tego typu usługami, nie mają też pieniędzy na ich realizację. – W Polsce potrzeba zmian, które pozwolą bardziej otworzyć się na klientów, na mniejsze rynki – stwierdzali prelegenci.
– Zadaniem naszym, państwa jest zatrzymanie obecnych specjalistów i pozyskiwanie nowych fachowców. Branża bardzo szybko się zmienia, szybkość w tym działaniu jest bardzo istotna – mówił Bartosz Kępa, CFO, iteo.
– Jesteśmy w stanie zaprosić do pracy także starsze osoby. Mamy w branży humanistów z wykształcenia. To pokazuje, że przekwalifikowanie jest możliwe – zaakcentował Kępa.
– Potrzebne są dedykowane programy kształcące dla młodych ludzi, którzy chcą uczyć się tej branży. Ważne są też działania umożliwiające przekwalifikowania – dodała Marcelina Chojnacka, koordynator Public Advocacy, SoDA.
Szacuje się, że w branży SH brakuje, aż 50 tys. osób w całej Polsce. Podczas debaty padły jasne deklaracje, w których przedstawiciele SoDA gotowi będą partycypować w kosztach kształcenia nowych fachowców.
Przedstawione zostały też mechanizmy, rozwiązania, które pomagają w rozwoju, prowadzeniu sektora SH i IT.
– Fundusz Górnośląski wdraża konkretne rozwiązania związane z branżą IT. Powołaliśmy Śląski Klaster Internetu Rzeczy, zapraszamy do współpracy na tej płaszczyźnie – zachęcał Jacek Miketa, wiceprezes Funduszu Górnośląskiego.
– Koszty wykształcenia pracownika SH są bardzo wysokie. Pracodawca ma możliwość odliczenia kosztów kwalifikowanych sięgających od 25 do 45 proc. zwolnienia z podatku dochodowego PIT czy CIT – proponował Mateusz Rzeszowski, zastępca dyrektora Wydziału Organizacyjno-Prawnego i Projektów Specjalnych w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
– Razem z Urzędem Wojewódzkim uruchomiliśmy ścieżkę szybszego ściągnięcia fachowców na dany rynek. To procentuje – dodał Rzeszowski.
Pod koniec panelu Beata Białowąs zwróciła się z prośbą do zaproszonych ekspertów.
– Zachęcam Państwa, po tym dzisiejszym spotkaniu do złożenia rekomendacji, wniosków, propozycji na ręce pana marszałka Jakub Chełstowskiego. Jesteście fachowcami, ekspertami w tej branży, państwa zdanie jest dla nas bardzo ważne, tak samo ważne jak budowanie relacji z klientami. Cieszę się, że dziś udało się nam tutaj spotkać i mogłam uczestniczyć w tym panelu – puentowała Beata Białowąs.