Częstochowa z nową obwodnicą
W uroczystym otwarciu inwestycji, obok premiera RP Mateusza Morawieckiego, uczestniczył marszałek Jakub Chełstowski, który jako członek Narodowej Rady Rozwoju reprezentował prezydenta RP Andrzeja Dudę i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
„Cuda się zdarzają, jeśli są poprzedzone ciężką pracą. I ta ciężka praca została tutaj wykonana. Cały ciąg autostrady A1 to kręgosłup komunikacyjny Polski. Oddajemy dzisiaj do użytku ważny odcinek, który po zakończeniu budowy odcinka A1 pomiędzy Częstochową i Piotrkowem Trybunalskim, będzie wieńczył powstanie autostrady łączącej północ z południem” – mówił premier Mateusz Morawiecki.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy regionu będą mogli podróżować na północ Polski autostradą A1, omijając Częstochowę. Głównym celem udrożnienia ruchu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obecnej drogi krajowej nr 1 przebiegającej przez zurbanizowane tereny, w tym przez Częstochowę.
„Otwarcie autostradowej obwodnicy Częstochowy to znakomita wiadomość nie tylko dla mieszkańców miasta, ale całego województwa. Ta droga poprawi bezpieczeństwo, zwiększy potencjał inwestycyjny regionu, a przede wszystkim wpłynie na jakość życia mieszkańców i odciąży centrum Częstochowy od uciążliwego ruchu” – dodaje marszałek Jakub Chełstowski.
Otwarcie nowej obwodnicy zapewnia pełną funkcjonalność węzłów Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. To pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, zarówno pojazdów ciężarowych jak i osobowych. Jedynie węzły Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra zostaną udostępnione później po wykonaniu niezbędnych prac.
Nowo wybudowana autostrada zlokalizowana jest w powiatach częstochowskim, kłobuckim, na terenach gmin Mykanów, Rędziny, Blachownia, Kłobuck i miasta Częstochowa. Dzięki udostępnieniu 24 km autostrady znacznie skróci się czas potrzebny na ominięcie Częstochowy i to pomimo tego, że do zakończenia wszystkich prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem do Pyrzowic, a dalej kierowcy mogą dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Łączny koszt oddanych w tym roku odcinków A1 od Pyrzowic do Częstochowy jak i na wysokości Częstochowy to ponad 3 mld złotych. Ich realizacja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na kwotę ponad 1,35 mld złotych.
Warto przypomnieć, że w realizacji jest pozostałych pięć odcinków, które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. W budowie jest blisko 81 km między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Na całej długości powstaną dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami pojedziemy w 2021 roku, a całość zostanie sfinalizowana w 2022 r. Wtedy też pokonanie całej 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin. Przedsiębiorcy z Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybką i komfortową relację z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla popularnych niemieckich ośrodków, jak Hamburg czy Brema.
Umowę na powstanie autostradowej obwodnicy Częstochowy podpisano w październiku 2015 roku, ale 29 kwietnia 2019 roku zerwano umowę z wykonawcą, ze względu na wolne tempo prac i oczekiwania firmy dotyczące dodatkowych pieniędzy na realizację prac. W ciągu niespełna ośmiu miesięcy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała ogromną pracę, aby autostrada A1 była przejezdna. 24 lipca 2019 roku podpisano umowę na kontynuację robót związanych z budową autostrady A1 na odcinku węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia w zakresie robót zabezpieczających. W oddzielnych przetargach wybrano wykonawców ogrodzenia, oznakowania poziomego i pionowego, barier ochronnych i ekranów akustycznych.
O skali i zakresie prac świadczą liczby, które przytacza GDDKiA. W ciągu 150 dni, łącznie z niedzielami, zrealizowano roboty o łącznej wartość ponad 400 mln zł. W szczytowym okresie na budowie pracowało ponad 1000 osób, w tym ponad 800 pracowników fizycznych wraz z operatorami sprzętu i kierowcami oraz około 200 osób personelu wykonawcy. Pracowano po 16 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu, a przy niektórych robotach bez przerwy.
Ułożono 330 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego, 200 tys. mkw. nawierzchni bitumicznych oraz wykonano 500 tys. m sześciennych wykopów i nasypów. To przełożyło się na ok. 20 km dwujezdniowej autostrady. Dokończono budowę 25 obiektów mostowych, wykonano pięć przepustów skrzynkowych i dokończono budowę 30 przepustów na trasie głównej autostrady A1.
Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, 50 km umocnionych rowów drogowych i 10 km kanałów deszczowych. Zamontowano 3600 słupów ekranów akustycznych o łącznej masie 900 ton.