DW 934 między Imielinem a DK 44 już gotowa

Rondo przy drodze wojewódzkiej. fot. ZDW
Długość przebudowanej drogi to ok. 9 km

Zakończyła się przebudowa DW 934 na odcinku od skrzyżowania z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie przez Chełm Śląski i Kopciowice do skrzyżowania z DK 44.

Na tej długości droga była całkowicie rozebrana i wybudowana od nowa, zgodnie z najnowszą dostępną w świecie technologią. Cała infrastruktura techniczna, energetyczna i telekomunikacyjna została przebudowana lub przełożona. W efekcie całe 9 km to droga z nowymi warstwami konstrukcji, jezdnią, chodnikami i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Nowa droga znacząco poprawi bezpieczeństwo bezpieczeństwo ruchu. Poprawiono geometrię jezdni i chodników, zbudowano wyspy między pasami ruchu ograniczających prędkość pojazdów, przebudowano skrzyżowania z drogami publicznymi innej kategorii. Wprowadzono geometrię pionową i poziomą drogi i wymieniono zdegradowaną powierzchnię jezdni. Powstały także ciągi pieszo-rowerowe na całym odcinku przebudowy. Co ważne, konstrukcja drogi jest odporna na szkody górnicze.

Nowa konstrukcja drogi, na całym odcinku ma nośność do 115 kN. Pakiet warstw asfaltowych wykonano w technologii SMA - ze zwiększoną ilością polimerów - co zapewnia trwałość nawierzchni na co najmniej 50 lat. Ponadto zrealizowano prace związane z poprawą systemu odwodnienia drogi – wymieniono przepusty pod koroną drogi wojewódzkiej i dróg poprzecznych oraz przepusty w ciągu rowów przydrożnych pod zjazdami na posesje.

Proces przygotowania inwestycji był bardzo długi. Dość powiedzieć, że umowę na wykonanie projektu przebudowy podpisano w roku 2015, zaś decyzję pn. Zezwolenie na Realizację inwestycji Drogowej uzyskano w roku 2018. Umowę na modernizację podpisano w czerwcu 2022 roku.

Budowa była niezwykle skomplikowana technicznie. Ponadto przez dwa i pół roku mieszkańcy wspomnianych miejscowości borykali się z trudnościami komunikacyjnymi. Zakres robót budowlanych obejmował m.in.: przebudowę drogi o parametrach klasy G o długości ok. 9 km; ujednolicenie szerokości jezdni i poboczy, całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony; przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań; budowę nowych rond na skrzyżowaniu z ul. Nowozachęty i skrzyżowaniu z DW 780, przebudowę chodników oraz budowę ciągów pieszo-rowerowych, zjazdów oraz znajdującego się tam obiektu mostowego. Przebudowano także przepusty i zbudowano kanalizację deszczową

Wykonawcą przybudowy była firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu, projekt wykonał Integral Sp. z o.o. w Katowicach. Rolę konsultanta sprawowała DTŚ SA w Katowicach. Kwota kontraktu wyniosła ponad 161 mln zł. Inwestycja była dofinansowana ze funduszy Rządowego Funduszu „Polski Ład” w wysokości ponad 140,7 mln zł. Pozostała kwota wyasygnowana była z budżetu samorządu Województwa Śląskiego.