Katowice Airport: Teminal B już dostępny dla podróżnych

 fot. P. Malisz i L. Pulnar fot. P. Malisz i L. Pulnar
Pasażerowie mogą z rozbudowanego i przebudowanego terminalu pasażerskiego B na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach. W ramach prac zwiększono powierzchnię terminalu o 40 procent. z 12,2 tys. metrów kwadratowych do 17,2 tys. metrów kwadratowych

Kubatura obiektu wzrosła o 35 proc. z 88,4 tys. metrów sześciennych. do 120,3 tys. metrów sześciennych. Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 metra na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C. Zasadniczą zmianą wewnątrz obiektu jest rozdzielenie poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej od strefy kontroli bezpieczeństwa. W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowiskowo służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż. 

W ramach inwestycji zmieniła się również hala odlotów terminalu B. Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek do zapokładowania, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B. Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów. Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe. 

Sercem nowego terminalu B jest - aktualnie najnowocześniejszy w Polsce - system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych. Wyposażony jest w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, pracujące w standardzie 3, tzw. tomografy, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu. Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę. Przepustostowść terminalu B wzrośnie z 2 do 4 milionów pasażerów rocznie. Zakończenie rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B przyczyniło się również do znacznej poprawy przepustowości całej infrastruktury terminalowej lotniska, na którą składają się terminal pasażerski A (odloty Non-Schengen), B (odloty Schengen) i C (przyloty Schengen i Non-Schengen). Wraz z końcem inwestycji wzrosła ona z 6 milionów do 8 milionów pasażerów rocznie. Zwiększyła się także powierzchnia wszystkich terminali pasażerskich z 29 tys. metrów kwadratowych do 34 tys. metrów kwadratowych.

- Rozbudowę i przebudowę terminalu pasażerskiego B w większości realizowaliśmy w bardzo trudnym czasie pandemii koronawirusa, która przyczyniła się do największego kryzysu w historii branży lotniczej. Projekt jednak zakończyliśmy zgodnie z harmonogramem, doprowadzając tym samym do końca kolejną ważną, wchodzącą w skład kompleksowego planu rozbudowy Katowice Airport, inwestycję. Oddanie do użytku terminalu B to nie koniec prorozwojowych przedsięwzięć w Katowice Airport. Nieustannie myślimy o przyszłości i chcemy wzmacniać pozycję pyrzowickiego lotniska w różnych obszarach. Dlatego konsekwentnie rozbudowujemy bazę do obsługi technicznej samolotów. Trwa budowa przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara oraz trzeciego hangaru z zatokami do serwisowania dwóch Airbusów A321neo. Intensywnie pracujemy nad projektem rozwoju strefy cargo. Chcemy znacząco zwiększyć powierzchnię terminalową przeznaczoną do obsługi ruchu towarowego – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
 fot. P. Malisz i L. Pulnar  fot. P. Malisz i L. Pulnar  fot. P. Malisz i L. Pulnar  fot. P. Malisz i L. Pulnar  fot. P. Malisz i L. Pulnar  fot. P. Malisz i L. Pulnar