Kompetencje cyfrowe w szkołach – czas na zmianę myślenia i działania

Członkowie rady siedzą przy stołach. V posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. fot. Tomasz Żak / UMWS
Za nami V posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji

Posiedzenia otworzył Tomasz Macioł – zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Pprzedstawił on zmiany w składzie osobowym Śląskiej Rady Edukacji.
Podczas spotkania zaprezentowano wyniki badań focusowych przeprowadzonych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach dotyczących nowoczesnych metod nauczania i kompetencji cyfrowych uczniów oraz nauczycieli. Celem badań było zidentyfikowanie kluczowych barier i potrzeb w tym obszarze.

Dyskusja dotyczyła m.in.:

  • potrzeby promowania holistycznego podejścia do nauczania instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie środków unijnych z obszaru edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem pracy projektowej nauczycieli z uczniami;
  • niskiej motywacji nauczycieli do udziału w bezpłatnych i zdalnych szkoleniach, mimo ich dostępności;
  • braku czasu nauczycieli do doszkalania się i świadomości korzyści płynących z nowoczesnych technologii;
  • bariery mentalnej i technologicznej nauczycieli do korzystania z nowoczesnych narzędzi, w tym przestarzałej infrastruktury w szkołach;
  • braku liderów zmian w szkole – osób, które w praktyczny sposób prezentowałyby możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji i były wsparciem w zakresie umiejętności technicznych dla nauczycieli;
  • obaw o zdrowie psychiczne uczniów oraz ich przebodźcowanie cyfrowe;
  • potrzeby edukacji cyfrowej od najmłodszych lat, w tym nauki higieny cyfrowej i bezpiecznego korzystania z technologii.

W drugiej części spotkania omówiono regulamin przyznawania stypendiów w ramach projektu „Śląskie. Inwestujemy w talenty PLUS – II edycja”, koncentrując się na kryteriach dostępu do wsparcia.

Wśród najważniejszych postulatów znalazły się:

  • rozszerzenie katalogu niekorzystnej sytuacji ucznia o młodzież w kryzysie psychicznym;
  • zwrócenie uwagi na przemoc rówieśniczą, która wpływa na dobrostan uczniów i może prowadzić do tragicznych konsekwencji.
Hubert Niedziocha - zastępca przewodniczącego rady przedstawił najważniejsze badania w zakresie obszaru edukacji prowadzone w ramach prac Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego. Wyniki prowadzonych analiz będą miały wpływ na kształtowanie polityki edukacyjnej w województwie śląskim.

Wnioski z majowego posiedzenia podkreślają potrzebę systemowego podejścia do edukacji – zarówno w zakresie cyfryzacji, jak i wsparcia psychicznego uczniów. Dyskusja Rady jest kolejnym, ważnym krokiem w stronę bardziej wrażliwej, nowoczesnej i skutecznej szkoły.

Kolejne posiedzenie Rady zostało zaplanowane na 17 września 2025 r.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach. Członkowie rady siedzą przy stołach.