Kompetencje cyfrowe w szkołach – czas na zmianę myślenia i działania
Posiedzenia otworzył Tomasz Macioł – zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Pprzedstawił on zmiany w składzie osobowym Śląskiej Rady Edukacji.
Podczas spotkania zaprezentowano wyniki badań focusowych przeprowadzonych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach dotyczących nowoczesnych metod nauczania i kompetencji cyfrowych uczniów oraz nauczycieli. Celem badań było zidentyfikowanie kluczowych barier i potrzeb w tym obszarze.
Dyskusja dotyczyła m.in.:
- potrzeby promowania holistycznego podejścia do nauczania instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie środków unijnych z obszaru edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem pracy projektowej nauczycieli z uczniami;
- niskiej motywacji nauczycieli do udziału w bezpłatnych i zdalnych szkoleniach, mimo ich dostępności;
- braku czasu nauczycieli do doszkalania się i świadomości korzyści płynących z nowoczesnych technologii;
- bariery mentalnej i technologicznej nauczycieli do korzystania z nowoczesnych narzędzi, w tym przestarzałej infrastruktury w szkołach;
- braku liderów zmian w szkole – osób, które w praktyczny sposób prezentowałyby możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji i były wsparciem w zakresie umiejętności technicznych dla nauczycieli;
- obaw o zdrowie psychiczne uczniów oraz ich przebodźcowanie cyfrowe;
- potrzeby edukacji cyfrowej od najmłodszych lat, w tym nauki higieny cyfrowej i bezpiecznego korzystania z technologii.
W drugiej części spotkania omówiono regulamin przyznawania stypendiów w ramach projektu „Śląskie. Inwestujemy w talenty PLUS – II edycja”, koncentrując się na kryteriach dostępu do wsparcia.
Wśród najważniejszych postulatów znalazły się:
- rozszerzenie katalogu niekorzystnej sytuacji ucznia o młodzież w kryzysie psychicznym;
- zwrócenie uwagi na przemoc rówieśniczą, która wpływa na dobrostan uczniów i może prowadzić do tragicznych konsekwencji.
Wnioski z majowego posiedzenia podkreślają potrzebę systemowego podejścia do edukacji – zarówno w zakresie cyfryzacji, jak i wsparcia psychicznego uczniów. Dyskusja Rady jest kolejnym, ważnym krokiem w stronę bardziej wrażliwej, nowoczesnej i skutecznej szkoły.
Kolejne posiedzenie Rady zostało zaplanowane na 17 września 2025 r.