Modernizacja DW 948 zakończona
Droga Wojewódzka 948 biegnie przez powiat żywiecki, w obrębie gmin, Porąbka, Czernichów i Żywiec (Kobiernice – Porąbka – Międzybrodzie Bialskie – Międzybrodzie Żywieckie – Czernichów – Tresna – Oczków - Żywiec). W ramach inwestycji została przebudowana droga wojewódzka nr 948 od skrzyżowania z drogą krajową nr 52 w Kobiernicach do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 946 w Żywcu (wraz ze skrzyżowaniem). Długość przebudowanych odcinków: część I – 4,5 km, część II – 12,9 km. Całość przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 948 w ramach zrealizowanego zadania wyniosła 17,4 km.
- To ważny odcinek, nie tylko dla lokalnej społeczności, ale także dla turystów, którzy niezależnie od pory roku bardzo chętnie odwiedzają te rejony naszego regionu. Nowoczesna infrastruktura drogowa to ponadto klucz do rozwoju gospodarczego – podkreślił podczas oficjalnego otwarcia DW 948, wicemarszałek województwa Grzegorz Boski.
DW 948 na przebudowanym odcinku posiada przekrój jednojezdniowy, dwupasowy. Stan techniczny jezdni był fatalny, wzdłuż drogi chodniki i pobocza były zniszczone. Część odcinka DW 948 przebiega przez obszary zabudowane, gdzie występuje zabudowa jednorodzinna i usługowa, w części przez tereny leśne, nie było zabudowy przylegającej do pasa drogowego. Droga biegnie wzdłuż linii brzegowej rzeki Soły i zbiorników wodnych utworzonych przez zapory w Międzybrodziu Bialskim i w Tresnej.
- Na trasie występują tereny aktywnych osuwisk, dziewięć obiektów mostowych, w tym: most nad rzeką Sołą, most nad jarem, most nad Wilczym Jarem, most nad potokiem Oczków oraz przepusty przeprowadzające istniejące cieki pod drogą wojewódzką. Ukształtowanie drogi wymuszało usytuowanie licznych konstrukcji oporowych, stanowiące zabezpieczenie skarp wzgórza lub umocnienie korpusu drogi – wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniew Tabor.
W ramach zadania wykonano tzw. przebudowę uproszczoną, tj. przebudowę konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 948 z uwzględnieniem geometrycznego odtworzenia w planie i profilu stanu istniejącego. Na tym zakresie zasadniczo zachowany został istniejący sposób odwodnienia. Ograniczenie zakresu przebudowy drogi na ww. odcinku DW 948 było podyktowane koniecznością ograniczenia ingerencji w zbocza gór, czynne obszary osuwiskowe. W znacznej części na DW 948 wykonano kompleksową przebudowę drogi, tj. wykonanie w całości nowej konstrukcji drogi z dostosowaniem parametrów drogi do parametrów normatywnych. Przebudowa w obu przypadkach zakładała dostosowanie nawierzchni do wymagań nośności 115 kN/oś. Ponadto wykonano elementy bezpieczeństwa ruchu, drogi piesze, zatoki autobusowe, odwodnienie, przebudowano zjazdy, wykonano kanał technologiczny, oświetlenie uliczne, dokonano zabezpieczenia oraz przebudowy kolidujących sieci uzbrojenia terenu.
- Ogromnym wyzwaniem było prowadzenie robót ziemnych w warunkach występowania gruntów skalistych oraz prowadzenie robót budowlanych w obszarach, gdzie występują ruchy masowe ziemi i strome zbocza. Konieczne było wykonanie drenów stokowych, pozwalających na ujęcie infiltrujących wód opadowych napierających na korpus drogowy od strony zbocza, umocnienie skarp poprzez wykonanie pali żelbetowych i kotew gruntowych, umocnienie skarp rowu materacami gabionowymi z umocnieniem dna rowu korytkiem, wykonanie palisad betonowych, umocnienie skarp narzutem z kamienia układanym na warstwie betonu cementowego. Z uwagi na potrzebę poszerzenia korony drogi pomiędzy mostami nad Potokiem Żarnówka Mała a Potokiem Żarnówka Wielka zaprojektowano żelbetową konstrukcję oporową opartą na układach palowych wprowadzonych w skałę twardą, bądź na bazie konstrukcji gabionowych – dodaje Zbigniew Tabor.
- Bez wątpienia jest to jedna z największych drogowych inwestycji w tej części regionu, która znacząco poprawi bezpieczeństwo dla użytkowników i sam komfort podróżowania, co ma o tyle znaczenie, że jest to popularna trasa turystyczna – podsumowuje przewodniczący Sejmiku województwa, Jacek Jarco.