Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest
Program realizowany jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie przy współudziale wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Rodzaje przedsięwzięć
Dofinansowanie można uzyskać na:
- przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest zgodne z gminnym programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest zlokalizowane na terenie gminy, w której przeprowadzono inwentaryzację wyrobów zawierających azbest;
- przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest na obszarach dotkniętych klęską żywiołową bądź zdarzeniami noszącymi znamiona klęski żywiołowej.
Beneficjenci
Beneficjentami Programu Priorytetowego są gminy, związki międzygminne oraz powiaty, które działają na rzecz właścicieli lub posiadaczy obiektów budowlanych zawierających wyroby azbestowe. Beneficjentami końcowymi są mieszkańcy gmin lub jednostki samorządu terytorialnego (dotyczy odpadów zawierających azbest „porzuconych” na terenach będących własnością jednostek samorządu terytorialnego i będących w ich władaniu). Wsparcie finansowe otrzymywane jest za pośrednictwem wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Forma i wysokość wsparcia
Maksymalna kwota dofinansowania ze środków WFOŚiGW i NFOŚiGW (pożyczka + dotacja) może wynosić do 100% kosztów kwalifikowanych zadania, lecz nie więcej niż:
- 1200 zł/Mg odpadu zawierającego azbest - jeżeli na zadanie składają się: demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwienie odpadu (w tym w formie dotacji ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW nie więcej niż 800 zł/Mg odpadów);
- 900 zł/Mg odpadu zawierającego azbest - jeżeli na zadanie składają się: zbieranie, transport i unieszkodliwienie odpadu (w tym w formie dotacji ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW nie więcej niż 600 zł/Mg odpadów).