Pre-konsultacje społeczne na temat przyszłości Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji

 fot. UMWS fot. UMWS
W Warszawie odbyło się spotkanie na temat roli i funkcjonowania Wojewódzkich Zespołów Koordynacji po zakończeniu projektów, realizowanych w ramach KPO

25 czerwca 2024 odbyły się pre-konsultacje społeczne na temat roli i funkcjonowania Wojewódzkich Zespołów Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie (WZK) po zakończeniu projektów, realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. 

Wydarzenie to zostało zorganizowane we współpracy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która jest instytucją wspierającą, a Ministerstwem Edukacji Narodowej, które jest instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji KPO, dotyczącej wsparcia rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. 

Spotkanie zorganizowane zostało w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Priorytetu 1, Działanie 01.08 Rozwój systemu edukacji i uczenia się dorosłych, program Fundusze Europejskie dla rozwoju Społecznego 2021-2207. 

W pre-konsultacjach, które miały formę warsztatów, uczestniczyło czterech członków WZK z województwa śląskiego oraz dwóch przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Oprócz reprezentacji województwa śląskiego, w spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele województw: dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego. Było to ostatnie z serii spotkań pre-konsultacyjnych z przedstawicielami wszystkich województw. 

W trakcie spotkanie pod dyskusję poddano kwestie dotyczące przyszłości funkcjonowania WZK, po zakończeniu realizowanych projektów: 

  1. Cele działania zespołu,
  2. Rodzaje instytucji reprezentowanych w WZK,
  3. Zasady powoływania składu WZK,
  4. Finansowanie działań,
  5. Nazwa zespołu. 

Przedyskutowano rolę WZK m.in. w działaniach: 

  • w pracach nad strategią województwa,
  • w prognozowaniu zapotrzebowania na zawody szkolnictwa branżowego,
  • w zakresie składania wniosków i wydawania opinii w sprawach dotyczących kierunków kształcenia, w tym opinii o zasadności kształcenia w danym zawodzie zgodnie z potrzebami rynku pracy, szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia w województwie (dotychczasowa kompetencja Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy),
  • w zakresie opiniowania zadań publicznych powierzanych przez samorząd województwa podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, a także opiniowania otwartych konkursów ofert na realizację zadania publicznego,
  • w zakresie realizacji zadania ustawowego nałożonego na samorząd województwa w postaci ustalenia zawodów, w których za przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników może być przygotowywana refundacja,
  • w zakresie realizacji ustawy o promocji zatrudnienia – współdziałanie w harmonizowaniu kształcenia i szkolenia zawodowego z potrzebami rynku pracy oraz wspierania absolwentów w wejściu na rynek pracy. 

Ponadto, omówiona została kwestia ujęcia w przepisach prawnych zadań WZK, które aktualnie są realizowane w projektach. Wnioski i opinie płynące ze wszystkich przeprowadzonych pre-konsultacji społecznych będą bowiem uwzględniane  w przygotowywanych przez MEN propozycjach zmian legislacyjnych.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
 fot. UMWS  fot. UMWS  fot. UMWS  fot. UMWS  fot. UMWS