Rusza budowa czwartego hangaru w Katowice Airport

Wizualizacja hangaru graf. Katowice Airport
Czwarty hangar to szansa na kolejne 200 do 300 nowych miejsc pracy

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., spółka zarządzająca portem lotniczym w Pyrzowicach – podpisało z firmą PROMUS Ruda Śląska sp. z o.o. umowę na budowę czwartego hangaru do obsługi technicznej statków powietrznych.

Realizacja przedsięwzięcia potrwa dwanaście miesięcy, a gotowa infrastruktura zostanie oddana do użytku w pierwszym kwartale 2026 r. Najemcą będzie linia lotnicza Wizz Air.

Powierzchnia użytkowa hangaru H4 wynosić będzie ok. 11,2 tys. m. kw., a kubatura ok. 121,1 tys. m sześc. Sercem budynku będą dwie zatoki do obsługi technicznej dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Hangar obejmować będzie również trzykondygnacyjne zaplecze podzielone na część biurowo-socjalną i szkoleniową. Dodatkowo, oprócz zatok serwisowych, w nowej infrastrukturze znajdą się pomieszczenia warsztatowe, w tym szlifiernia oraz lakiernia. Obiekt będzie miał 17,5 m wysokości, wyposażony będzie w czteroskrzydłową bramę o długości 88 m. Hangar H4 będzie graniczył od zachodniej strony z hangarem H3, a od wschodniej z katowicką wieżą kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Wraz z zakończeniem budowy nowego hangaru powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów tego typu w strefie MRO Katowice Airport wzrośnie do 34,4 tys. m kw.. Po oddaniu budynku do użytku na lotnisku dostępne będą cztery hangary wyposażone w osiem zatok umożliwiających przeprowadzanie kompleksowych przeglądów technicznych samolotów maksymalnej wielkości kodu C.

- Czwarty hangar to kolejne od 200 do 300 nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr, reprezentujących różne specjalności branży lotniczej. Aktualnie przygotowujemy koncepcję dalszego rozwoju bazy MRO. Chcemy, żeby w przyszłości powstały w Katowice Airport kolejne obiekty służące obsłudze technicznej samolotów – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.

- Współpraca przy tej inwestycji to duża odpowiedzialność, a jednocześnie okazja do wykorzystania doświadczenia i sprawdzonych rozwiązań, które zapewnią sprawne funkcjonowanie nowego hangaru – dodaje Maciej Wiora, Dyrektor Techniczny PROMUS Ruda Śląska.

Budowa hangaru H4 to jeden z projektów, który wchodzi w skład kompleksowego programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032. Celem programu jest wzmocnienie infrastruktury portu w trzech już istniejących obszarach, tj. związanych z obsługą pasażerską, serwisowaniem samolotów oraz operacjami cargo. Najważniejszym punktem programu jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego oraz infrastruktury towarzyszącej. Do 2032 roku GTL SA zaplanował również dużą rozbudowę parkingów terenowych oraz budowę parkingu wielopoziomowego. Ponadto w Katowice Airport powstanie drugi terminal cargo, nowa baza dla służb utrzymania lotniska oraz nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. W ramach programu zaplanowano również budowę infrastruktury, która umożliwi wejście w nowy, czwarty obszar działalności, tj. składowanie i dystrybucję paliwa lotniczego. We wrześniu minionego roku, w południowo-wschodniej części Katowice Airport, rozpoczęła się budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2021-2027 Military Mobility. Całkowita, szacowana wartość programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2032 to ok. 1,5 mld zł.