Rusza przebudowa DW 492
O szczegółach inwestycji mówili w trakcie konferencji prasowej wicemarszałek Grzegorz Boski, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Henryk Kiepura i Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Obecni byli także m.in. Stanisław Gmitruk, radny Sejmiku Województwa Śląskiego, burmistrz Kłobucka Jerzy Zakrzewski i starosta powiatu kłobuckiego, Dariusz Pilśniak.
„To inwestycja bardzo oczekiwana, istotna w kontekście subregionu północnego. Trwa przebudowa DW 491, a dziś kolejne święto i start inwestycji, która czekała na realizację wiele lat. Tych potrzeb jest oczywiście więcej, ale zależy nam na tym, by wszystkie drogi w województwie śląskim były najlepszej jakości, to nie tylko poprawi komfort jazdy kierowców, ale co równie istotne bezpieczeństwo w ruchu drogowym” – podkreślał Grzegorz Boski, wicemarszałek Województwa Śląskiego.
„To druga najwyższa w historii inwestycja drogowa w powiecie kłobuckim. Zależało nam na tym, by ten projekt zrealizować, bo mieszkańcy czekali na niego od wielu lat. Inwestycja poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo kierowców oraz mieszkańców. To przykład na udaną współpracę na szczeblu samorządowym” – mówił Henryk Kiepura, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie DW 492 od granicy z województwem łódzkim, przez skrzyżowanie z DW 491 w miejscowości Łobodno, do skrzyżowania z DK 43 w miejscowości Kłobuck.
Wartość projektu to 209,3 mln zł, a planowane zakończenie robót budowlanych to lipiec 2028 roku.
W wyniku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 492 zostanie zrealizowana:
- budowa dwóch rond w miejscowości Kłobuck:
- na skrzyżowaniu DW 492 z ul. Kochanowskiego i Zamkową;
 - na skrzyżowaniu DW 492 z ul. Długosza i Targową;
 
 - przebudowa dwóch obiektów mostowych:
- most nad rzeką Biała Oksza w miejscowości Ostrowy nad Okszą;
 - most nad ciekiem bez nazwy na granicy m. Łobodno i Kłobuck;
 
 - budowa i przebudowa ok. 4 km chodników oraz 4 km ciągów pieszo-rowerowych
 
W ramach zadania przewiduje się kompleksową przebudowę drogi, co pozwoli na doprowadzenie jej do wymaganych parametrów technicznych.
Zakres inwestycji obejmuje m.in.:
- całkowitą wymianę konstrukcji drogi,
 - wzmocnienie podłoża gruntowego pod nawierzchnią,
 - ujednolicenie szerokości jezdni (min. 7 m), poboczy (min. 1,25 m),
 - przebudowę skrzyżowań i rond oraz innych elementów wyposażenia pasa drogowego,
 - budowę oraz przebudowę ciągów pieszych i rowerowych,
 - przebudowę istniejących zjazdów,
 - przebudowę i budowę zatok autobusowych,
 - przebudowę i budowę istniejącego oraz nowoprojektowanego oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem
 - budowę urządzeń ochrony środowiska.
 
Przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wynosi 50 lat.
