Trzecie posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji
23 września 2024 r. odbyło się trzecie posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. WZK jest ciałem doradczym i wspierających realizację działań projektowych, w szczególności wdrażanie, koordynację i monitorowanie „Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 dla Województwa Śląskiego”.
W skład WZK wchodzą przedstawiciele kluczowych dla naszego województwa podmiotów z następujących obszarów: oświaty, gospodarki, zarządzania strategicznego, funduszy europejskich oraz dialogu społecznego.
Głównym zadaniem WZK jest wspieranie polityki edukacyjnej województwa śląskiego na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu i uczenia się przez całe życie, koordynacji działań w zakresie doradztwa zawodowego oraz promocji kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie.
W trakcie trzeciego posiedzenia zaprezentowano podstawowe założenia projektu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”. Celem projektu jest rozwój współpracy i koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym (w tym współpracy międzyregionalnej) w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem kluczowych grup interesariuszy oraz z wykorzystaniem istniejących mechanizmów, a efektem będzie opracowanie raportów z rekomendacjami do zmian systemowych. Tym samym, w ramach projektu zostanie przeprowadzona rekrutacja do 5 krajowych sieci tematycznych z obszaru Zintegrowanej Strategii Umiejętności, a zaproszenie do udziału w tej inicjatywie skierowane jest między innym do członków Wojewódzkich Zespołów Koordynacji.
Kolejnym punktem spotkania było przedstawienie stanu prac w zakresie aktualizacji Zoperacjonalizowanego Programu Wdrażania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w Województwie Śląskim wraz z wskazaniem dalszych działań w tym zakresie z udziałem członków WZK.
W ostatniej części posiedzenia wygłoszone zostały natomiast 2 prelekcje. Pierwsza z nich pt.: „Wirtualna rzeczywistość jako nowe narzędzie wspierające doradcę zawodowego w trenowaniu kompetencji zawodowych osób o zróżnicowanym potencjale”, wygłoszona została przez Panią Kamilę Pihur z Fundacji Imago, a druga pt.: „Wzmacnianie koordynacji i aktywności na rzecz całożyciowego uczenia się w Europie. Kierunki rozwoju, polityka, działanie”, przez dr Annę Bilon-Piórko z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW z Wrocławia. Po każdym z wystąpień przeprowadzono merytoryczne dyskusje z jednoczesnym przedstawieniem doświadczeń członków WZK, w zakresie poruszanej w prelekcjach tematyki.