Radni Sejmiku poznawali Euroterminal

O przyszłości Euroterminala w Sławkowie w kontekście zmian logistycznych na styku UE-Wschód i ewentualnych szansach z tym związanych rozmawiali dziś radni Sejmiku Województwa

Podczas spotkania w Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa Paweł Podsiadło, prezes CZH, głównego udziałowca Euroterminalu mówił o konieczności sprostania w przyszłości konkurencji, jaką może stworzyć planowany szeroki tor przez Słowację, Czechy do Austrii. W okolicach Wiednia oraz Nowych Zamków na Słowacji, gdzie krzyżują się ważne korytarze paneuropejskie, mają powstać dwa terminale intermodalne. Budowa linii ma ruszyć najpóźniej w 2020 roku. Na linii ma kursować 66 pociągów w każdą stronę na dobę, które mogą przewieźć 30-40 mln ton ładunków rocznie. Dla porównania, po LHS, która ma status linii, regionalnej jeździ 10 pociągów, z tego połowa dostarcza rudę dla koncernu Mittal.

„Najważniejszym zatem zadaniem jest teraz włączenie linii LHS do sieci korytarzy transeuropejskich, jak również inwestycje w zwiększenie przepustowości i prędkości handlowych pociągów na linii LHS” – powiedział prezes Podsiadło.

W październiku 2011 Komisja Europejska opublikowała projekty dokumentów, które mają określać ramy funkcjonowania wdrażania oraz finansowania sieci transportowych korytarzy europejskich. Przez Polskę przebiegałyby dwa korytarze: wschód-zachód, z Wielkiej Brytanii przez Holandię, Niemcy do wschodniej granicy Polski; drugi korytarz to północ-południe z Finlandii, poprzez Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Słowację, Austrię do Włoch.

Zdaniem Marszałka Mirosława Sekuły ważne dla zwiększenia roli Euroterminala jest lepsze połączenie komunikacyjne Sławkowa. „Powinniśmy myśleć o tym, żeby ze strony województwa śląskiego jak najlepiej obsłużyć komunikacyjnie sam Euroterminal w Sławkowie i powiązać go właśnie z drogą S1, z lotniskiem w Pyrzowicach i z liniami kolejowymi w naszym regionie” – powiedział. Jego zdaniem ten obszar logistyczny to szansa, by przejąć produkty chińskie, które trafiają do kraju głównie przez port morski w Hamburgu.

Należy przypomnieć, że w przyjętym przez Zarząd Województwa projekcie Mandatu Negocjacyjnego znajduje się projekt budowy drogi łączącej S1 w Sosnowcu z Euroterminalem i DK 1 w Sławkowie.

Podczas spotkania przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego Andrzej Gościniak zaproponował przygotowanie stanowiska Sejmiku w sprawie sytuacji Euroterminala. „Chcemy wpłynąć na to, by część ewentualnych zagrożeń dla Euroterminala zniwelować lub zneutralizować, tak by Sławków mógł spełniać swoją docelową rolę – jednego z wielkich, otwartych okien województwa na świat” – podkreślił.

Euroterminal Sławków realizuje inwestycje z udziałem funduszy unijnych, związane z budową Międzynarodowego Centrum Logistycznego. W ten sposób powstały magazyny, płyty kontenerowe, tory, drogi oraz uzbrojenie terenu. Łączna wartość tych ukończonych inwestycji to ok. 111 mln zł. Obecnie dobiega końca rozbudowa płyty kontenerowej z suwnicą bramową, zaplecza technicznego oraz torów. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 61 mln zł (w tym ok. 22 mln zł z POIiŚ).

W grudniu 2013 roku Euroterminal Sławków podpisał porozumienie o współpracy z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym. Ma ono na celu utworzenie w przyszłości Śląskiego Węzła Transportowego obejmującego transport drogowy, kolejowy, lotniczy i rzeczny śródlądowy.


Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.