Co dalej w sprawie CPK?

Konferencja prasowa. Wspólne posiedzenie parlamentarnego zespołu i doraźnej komisji Sejmiku. fot. Tomasz Żak / UMWŚ
Wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego

Spotkanie w Sali Marmurowej Gmachu Sejmu Śląskiego związane było z nowymi założeniami budowy CPK.

Posiedzenie poprzedził briefing prasowy z udziałem m.in. Marszałka Województwa Śląskiego Wojciecha Saługi, wojewody śląskiego Marka Wójcika, parlamentarzystów, posłanki Gabrieli Lenartowicz oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Pawła Malepszaka i  Ewy Chmielorz - przewodniczącej Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego.

- Jest to projekt, który poddaliśmy głębokiej analizie. Przede wszystkim wymagał takiej korekty, by jego konstrukcja i realizacja nie opierała się na ludzkiej krzywdzie, bo z takim zjawiskiem, czego efektem były protesty społeczne, mieliśmy do czynienia – zaakcentował marszałek Wojciech Saługa

Na nowym projekcie szybkich kolei skorzystamy nie tylko w wymiarze międzynarodowym, ale przede wszystkim regionalnym.

- Pasażerowie szybciej będą jeździć pomiędzy miastami aglomeracji – wskazał Paweł Malepszak.

Nowe rozwiązanie ma przede wszystkim mają skrócić czas przejazdu z Katowic do sąsiednich miast. I tak ze stolicy województwa do Rybnika mielibyśmy dojechać w 24 minuty, a nie w 45 minut (czas skrócony o 47 proc.), do Żor w 20 minut (obecnie jedziemy godzinę), do Mikołowa w 10 minut (teraz jedziemy 20). Jak na razie nie ma jeszcze bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem Zdrojem, ale już po jego uruchomieniu czas przejazdu wyniesie 35 minut. Dla porównania, z Katowic do Jastrzębia podróż autobusem zajmuje obecnie nawet 80 minut, a samochodem jedziemy około godziny.

W 37 minut dojedziemy z Katowic do Ostrawy, podróż na odcinku Katowice – Praga zajmie 2,5 godziny, Katowice – Brno to czas 1 godzina 40 minut, w Wiedniu jadąc ze stolicy regionu znajdziemy się już w 2 godziny 45 minut, a w Budapeszcie w 3 godziny 50 minut.

Spójny System Kolejowy uwzględnia zmiany w dotychczasowym projekcie. I tak np. w Łaziskach Górnych przewidziano lepszą ochronę ważnych dla gminy terenów rekreacyjnych, w Palowicach powstanie estakada, w Mikołowie będzie poprowadzony układ dwutorowy z ograniczeniem zakresu inwestycji CPK, który budził spory sprzeciw społeczny.

- Ten projekt jest cały czas dopracowywany w oparciu o konsultacje społeczne. Obok spraw technicznych kluczowe są tu kwestie gospodarki nieruchomościami – zaznaczyła radna Sejmiku Ewa Chmielorz.

Według projektu, mniejsza o 30 procent będzie ingerencja w zabudowę a skala wywłaszczeń ograniczona, uruchomiony zostanie kolejowy program dobrowolnych nabyć, który zakłada wartość rynkową nieruchomości powiększoną o 20 procent dla gruntów i 40 procent dla budynków i naniesień a całość środków przy sprzedaży nieruchomości będzie przekazana długo przed jej wydaniem. 

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Posłowie i radni podczas posiedzenia. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa. Konferencja prasowa

Załączniki
SPÓJNY SYSTEM KOLEJOWY dla Województwa Śląskiego - prezentacja [PDF 2,0MB]

Linki do stron zewnętrznych
Centralny Port Komunikacyjny – strona internetowa