„Diabły” ze Złotą Maską
Gala odbyła się w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, a statuetki wręczali m.in.: członkini zarządu Joanna Bojczuk oraz wiceprzewodniczący Sejmiku, Alina Bednarz i Mirosław Mazur. Do nagród zgłoszone zostały 72 spektakle zrealizowane przez 23 producentów – po preselekcji do następnego etapu oceny zakwalifikowano 55 tytułów.
Poniedziałkowy wieczór należał do Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, który zdobył aż cztery Złote Maski, w tym za spektakl roku 2024.Komisja konkursowa nagrodziła „Diabły” w reżyserii Mai Kleczewskiej. Scenariusz sztuki napisał Grzegorz Niziołek, bazując na prawdziwej historii. W latach 30. XVII wieku we francuskim miasteczku Loudun miał miejsce najgłośniejszy w Europie proces o czary, będący efektem zagadkowych, rzekomych opętań zakonnic w klasztorze urszulanek i uwikłania w tę sprawę, spalonego na stosie proboszcza miejscowej parafii. Spektakl „Diabły” jest opowieścią nie tylko o fanatyzmie, ale przede wszystkim obrazuje tragedię ludzką.
- Myśleliśmy, że spektakl wzbudzi kontrowersje i pojawią się opinie, że taka formuła będzie bardziej pasowała do Warszawy, a nie Bielska. A okazało się, że publiczność bielska jest publicznością dojrzała, wyrobioną, która każdego wieczoru na „Diabłach" długo na stojąco fetuje ten spektakl, ale robi to z ogromną rozwagą, szacunkiem dla aktorów i tematu, który poruszyła Maja Kleczewska, której również za tę Maskę dziękuję. I tym wszystkim, którzy wróżyli temu spektaklowi klęskę, chciałem powiedzieć, że prowincja jest w głowach, a nie na mapie - podkreślił Witold Mazurkiewicz, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, odbierając nagrodę dla spektaklu roku.
Złotą Maskę otrzymała też Oriana Soika za rolę Matki Joanny w „Diabłach”. W kategorii rola męska w spektaklach dramatycznych uhonorowano Michała Czadernę za rolę Stanisława Marii Rochowicza / Marysi w spektaklu „Poszukiwany, poszukiwana” w reż. Pawła Szkotaka, realizowanego także na deskach bielskiej sceny. Natomiast nagroda za scenografię do tego spektaklu oraz spektaklu „Viva Maria” w reżyserii Witolda Mazurkiewicza, trafiła do Damiana Styrny.
W kategorii rola wokalno-aktorska nagrodzono solistę Opery Śląskiej w Bytomiu Kamila Zdebla za rolę Zurgii w operze „Poławiacze Pereł” Georges’a Bizet’a w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Druga Złota Maska dla Opery Śląskiej to statuetka dla Moniki Myśliwiec za choreografię do „Makbeta” William’a Shakespeare’a we własnej reżyserii, którego premiera miała miejsce w Operze Śląskiej w Bytomiu.
Adrianna Bieżan za rolę w spektaklu „Ucho” w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie otrzymała Złotą Maskę w kategorii aktorstwo w teatrach lalkowych. Karolina Sosna za rolę Adeli w spektaklu „Bajtle” w reżyserii Iwony Woźniak w Teatrze Naumionym Ornontowice, została doceniona w kategorii roli drugoplanowej. Złotą Maskę za reżyserię spektaklu „Ferdydurke” w Teatrze Miejskim w Gliwicach otrzymał Adam Sajnuk.
W kategorii spektakli dla młodych widzów nagrodę otrzymało przedstawienie „Inny” Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach w reż. Tomasza Maśląkowskiego. Motywem przewodnim przedstawienia jest poszukiwania tożsamości, dylemat wyboru między byciem jak inni, czy bycia innym, przed którym staje młody człowiek.
Nagrodę specjalną przyznano dwóm teatrom. Pierwszą otrzymała Fundacja Teatr Nowy w Częstochowie, której przyznano Złotą Maskę za przekraczanie granic mentalnych i inkluzywność. Druga statuetka za sztukę „Romeo i Julia” powędrowała do Teatru im. A. Mickiewicza w Cieszynie z teatrem Těšínské Divadlo w Czeskim Cieszynie. Tu również komisja doceniła w ten sposób przekraczanie granic narodowych i inkluzywność.
Historia Złotych Masek sięga 1967 roku. Wówczas artystów honorowały regionalne media i wojewodowie czterech województw - katowickiego, bielskiego, częstochowskiego i opolskiego. Od 1999 roku opiekę nad nagrodą przejęło Województwo Śląskie. Złote Maski przyznaje Zarząd Województwa Śląskiego na podstawie propozycji komisji. Ocenie podlegają spektakle premierowe zrealizowane na terenie Województwa Śląskiego w roku kalendarzowym poprzedzającym przyznanie nagrody.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru ZASP Oddział Śląski w Katowicach przyznał Nagrodę im. Leny Starke. Laureatami zostali:
- Oriana Soika – Teatr Polski w Bielsku-Białej
- Marcin Gaweł – Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach
- Jakub Piwowarczyk – Teatr Nowy w Zabrzu
- za całokształt pracy artystycznej - Eugeniusz Jachym – Teatr Lalek Banialuka w Bielsku Białej.
Nagrodę im. Adama Baumana przyznawaną dla młodych aktorów otrzymała Aleksandra Bernatek - Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego. Laureatem Nagrody Dziennika Teatralnego im. Zbigniewa Grucy została Martyna Gajak z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Gale zakończył występ duetu artystycznego Matylda/Łukasiewicz.