Edukacja przyszłości – najważniejsze potrzeby i wyzwania

Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. VI posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji . fot. Matylda Klos
VI posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji w ramach Śląskiego Kongresu Oświaty

W ramach Śląskiego Kongresu Oświaty - jednego z najważniejszych wydarzeń edukacyjnych w regionie odbyło się VI posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Spotkanie ŚRE, które zgromadziło przedstawicieli środowiska akademickiego, dyrektorów szkół, ekspertów edukacyjnych, samorządowców, przedsiębiorców oraz praktyków, stało się przestrzenią intensywnej wymiany doświadczeń, prezentacji dobrych praktyk i dyskusji o przyszłości polskiej edukacji.

Edukacja przedszkolna pod lupą badaczy

Podczas posiedzenia przedstawiciele Uniwersytetu Śląskiego, dr Hewilia Hetmańczyk, dr Alina Nowak i dr Marcin Musioł – zaprezentowali wyniki badań focusowych dotyczących wychowania przedszkolnego. Celem badań UŚ było zidentyfikowanie problemów i potrzeb wśród dyrektorów, nauczycieli oraz rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Analizy objęły takie obszary jak: nowoczesne metody nauczania, kompetencje cyfrowe, predykcję zawodów przyszłości oraz wpływ zmian demograficznych na edukację przedszkolną.

Prezentowane wyniki badań, spowodowały wielowątkową debatę członków ŚRE. Dyskusja członków Rady ujawniła szereg istotnych wyzwań, z którymi mierzy się współczesna edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Wskazano m.in. na:

  • konieczność dostosowania organizacji przedszkoli do zmian demograficznych, w tym optymalizację liczebności grup oraz potrzebę lepszego wykorzystania przestrzeni w placówkach, np. poprzez tworzenie sal sensorycznych,
  • potrzebę wsparcia metodycznego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej,
  • niedobór logopedów, psychologów i pedagogów w placówkach, utrudniający wczesną diagnozę i terapię,
  • rosnącą liczbę dzieci z orzeczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i potrzebę dostosowania systemu do ich potrzeb,
  • rozwijanie kompetencji miękkich wśród przedszkolaków, takich jak komunikacja, współpraca czy odporność emocjonalna,
  • przemyślane wykorzystanie technologii cyfrowych – jako narzędzi wspierających, a nie zakłócających rozwój dziecka,
  • potrzebę systemowego wsparcia dla uczniów zdolnych,
  • konieczność edukowania rodziców jako kluczowych partnerów w procesie edukacyjnym, którzy jako dorośli oraz rodzice stanowią najważniejszy wzorzec w zakresie korzystania z technologii.

„Śląskie. Obserwatorium edukacji” – konkretne wsparcie dla kadry

W drugiej części spotkania Katarzyna Wilk z ROM-E „Metis” zaprezentowała działania realizowane w ramach projektu „Śląskie. Obserwatorium edukacji”. W ramach wsparcia dla kadry edukacyjnej przygotowano cyfrowe materiały szkoleniowe oraz e-poradnik pn. „Edukacja włączająca”. Fundamentem nowoczesnej i skutecznej edukacji jest jej kadra, dlatego też działania METIS są nie tylko inwestycją w przyszłość nauczycieli i ich awans zawodowy, ale przede wszystkim w rozwój edukacji w regionie. Dlatego też, w ramach projektu prowadzone są dostosowane do aktualnych potrzeb szkolenia dla kadry zarządzającej i przedstawicieli organów prowadzących oraz szkolenia dla nauczycieli.  

Edukacja jako strategiczne wyzwanie samorządu

Podsumowując obrady zastępca Przewodniczącego Rady Hubert Niedziocha podkreślił znaczenie zaangażowania samorządu w działania edukacyjne finansowane ze środków unijnych. Zaznaczył, że edukacja, a szczególnie edukacja przedszkolna, wymaga strategicznego podejścia i długofalowego wsparcia.

Dodatkowo, członkowie Rady, poza udziałem w obradach ŚRE, aktywnie uczestniczyli w inspirujących wykładach, panelach dyskusyjnych i warsztatach Śląskiego Kongresu Oświaty, który koncentrował się wokół czterech kluczowych wyzwań współczesnej edukacji, tj. cyberprzemocy i cyberbezpieczeństwie, nowoczesnym nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, dobrostanie nauczycieli i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego, uważności i odporności emocjonalnej oraz kształceniu zawodowym, jako przyszłości edukacji branżowej w kontekście potrzeb rynku pracy. Śląski Kongres Oświaty 2025 odbył się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co podkreśliło rangę i znaczenie wydarzenia w krajowym dyskursie edukacyjnym. Organizatorami Kongresu byli: Marszałek Województwa Śląskiego, Wojewoda Śląski, Śląski Kurator Oświaty, Prezydent Miasta Katowice oraz Rektor Uniwersytetu Śląskiego — instytucje, które wspólnie stworzyły przestrzeń do merytorycznej debaty nad przyszłością edukacji w województwie śląskim.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji. Posiedzenie Śląskiej Rady Edukacji.