Wsparcie finansowe dot. oczyszczenia województwa śląskiego z azbestu

Możliwości pozyskania wsparcia finansowego na przedsięwzięcia mające na celu oczyszczenie województwa śląskiego z azbestu

W Polsce zakaz produkcji i stosowania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest wprowadzono w 1998 r. W Unii Europejskiej zakaz ten obowiązuje od 2005 r. Według danych z Bazy Azbestowej na koniec 2022 r. na terenie województwa śląskiego pozostało do usunięcia około 236 tys. Mg wyrobów zawierających azbest. Mając na uwadze fakt, że do oczyszczenia Polski z azbestu pozostało niespełna 10 lat, konieczna jest intensyfikacja działań w tym zakresie. Na przyspieszenie tempa usuwania wyrobów zawierających azbest niewątpliwie wpływ mają działania informacyjno-edukacyjne prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie tematyki azbestowej, ale również programy dofinansowujące przedsięwzięcia w zakresie demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest.

Źródłami finansowania działań inwestycyjnych i nieinwestycyjnych mających na celu oczyszczenie Polski z azbestu są m.in.: środki budżetowe pozostające w dyspozycji ministra właściwego ds. gospodarki, środki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (WFOŚiGW), środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (NFOŚiGW) oraz środki własne właścicieli obiektów zawierających azbest. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym niektóre gminy oraz powiaty województwa śląskiego przeznaczają środki z własnego budżetu na realizację przedsięwzięć mających na celu dofinansowanie zadań dotyczących demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest. Zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z podmiotami realizującymi te zadania, a także do śledzenia stron internetowych wspomnianych instytucji, gdzie zamieszczane są informacje o programach z których można uzyskać dofinansowanie.